Pendapat Syekh Abd Ghani an-Nabulusi Tentang Wujud
Syekh Abd Ghani
an-Nabulusi adalah seorang syekh sufi yang lahir dalam tahun 1050 Hijriyah
bersamaan dengan 1641 Masehi dan meninggal dunia dalam tahun 1143 H bersamaan
dengan 1731 M.
Beliau member pandangannya
tentang wujud seperti berikut:
Alam semesta ini, tidak
kira apa jenisnya, kategorinya, bentuknya, wataknya dan sebagainya lagi adalah
terzahir menjadi wujud daripada al-‘adam(tak wujud) oleh Wujud Allah; bukan
oleh wujud itu sendiri.(yakni Allah yang menciptakan).Wujud dilimpahkan kepada
alam pada setiap ketika oleh Wujud Allah, bukan alam itu sendiri(maknanya salah
guna istilah alam semulajadi).
Wujud alam semesta yang
terbit daripada limpahan wujud Allah pada setiap ketika adalah sebenarnya Wujud
Allah(maknanya adanya ala mini dalil kewujudan Maha Pencipta – Allah). Tiada
wujud yang lain(pada hakikatnya) selain daripada Wujud Allah.
Setiap sesuatu dalam
alam semesta ini jika dirujuk kepada dirinya sendiri adalah tiada mempunyai
wujud sebenarnya kerana pada asalnya ia memang tidak wujud(al-‘adam).Tapi
apabila dirujuk kepada Wujud Allah maka alam itu wujud oleh Wujudnya Allah.Oleh
yang demikian, Wujud Allah dan wujud alam kerana wujudnya diwujudkan oleh Wujud
Allah adalah Esa, iaitu yang sebenarnya wujud adalah Wujud Allah sahaja.
Alam semesta ini jika
dirujuk kepada diri asalnya adalah tidak berwujud.Apa yang dimaksudkan dengan
wujudnya alam – yang mana sebenarnya adalah Wujud Allah – bukanlah wujud zat
dan bentuknya yang kelihatan oleh mata.Tapi adalah zat dan bentuknya yang
dimiliki oleh dirinya dan ‘ainnya(substance).Ini tak lain adalah daripada Wujud
Allah.Zat dan bentuk alam, dirujuk kepada dirinya sendiri adalah sebenarnya tak
ada ‘ain pada diri alam itu sendiri.
Ada beberapa golongan
seperti ulama zahir(ulama al-rusum) dan golongan orang alim agama yang
berpendapat bahawa wujud itu terbahagi kepada 2 jenis iaitu wujud qadim(wujud
yang tidak dijadikan) dan satu lagi wujud hadith(wujud yang dijadikan).
Menurut an-Nabulusi,
apa yang mereka maksudkan “wujud hadith” – ialah ‘ain bagi zat dan bentuk
itu.Beliau member contoh kepada mazhab pemikiran golongan Asy’ari yang menyatakan
bahawa wujud segala sesuatu itu ialah zat dan ‘ain sesuatu itu, tak lebih
daripada itu.
Tak ada kontroversi
atau perbalahandi kalangan ahli akal(al-‘uqala) tentang wujud yang dengannya
zat dan bentuk itu menjadi wujud.Bagi pendapat mereka, itu tak lain dan tak
bukan adalah Wujud Allah.
Walaubagaimanapun,
timbul juga kontroversi di kalangan Ahlullah(orang2 Allah).Sebenarnya menentang
atau menerima doktrin Wahdatul Wujud(keesaan wujud) adalah bergantung atau
terserah kepada penentuan kepada apa yang dimaksudkan dengan “wujud” itu.Yang
menentang mengatakan bahawa jika wujud itu satu sahaja, maka samalah antara
wujud hadith dengan wujud qadim.Ini tak betul sama sekali, kata mereka.
Manakala yang menyokong
doktrin ini pula berkata bahawa wujud hadith yang dianggap sebagai wujud yang
kedua itu bukanlah wujud Allah.Sebenarnya wujud hadith itu hanya wujud kerana
adanya Wujud Allah.Dalam perbuatan lain, wujud hadith itu bergantung kepada
Wujud Allah.Wujud hadith itu sebenarnya tidak ada.Maka yang sebenarnya ada
ialah satu wujud sahaja iaitu Wujud Allah.Demikian kata mereka.
Comments