Aurat Lelaki Ketika Solat
Bismillahirrahmanirrahim.
Pada tulisan kali ni ambo nak bayan sikit tentang
aurat lelaki khususnya dalam solat. Ambo bahagikan kepada dua. Bahagian
pertama:- Pendapat ulama tentang aurat lelaki. Bahagian kedua:- Isu semasa
tentang aurat lelaki. Ambo hazafkan dalil2 untuk memudahkan pembaca. Bagi ahli
ilmu boleh la merujuk kepada kitab2 asal bagi setiap mazhab. Ambo cuba untuk
tak taksub kepada mana2 pendapat dengan izin Allah. Maka ambo pun mulakan
dengan taufiq hidayah Allah.
Bahagian pertama:- Pendapat ulama tentang aurat
lelaki.
Ambo mulakan dulu dengan pendangan ulama mazhab
Zohiriyah. Kata Syeikh Ibnu Hazm dalam kitab al-Mahalli: “Aurat yang wajib
ditutup daripada pandangan orang dan dalam solat bagi lelaki ialah zakar dan
halaqah dubur sahaja; manakala paha bukannya aurat.”
Imam Ibnu Qudamah dalam kitab al-Mughni menyebut:
“Menutup aurat daripada pandangan orang supaya tak menampakkan kulit adalah
wajib, dan syarat sah solat. Inilah yang disebut Imam Syafii dan sebagahagian
ulama. Namun sebahagian ulama Maliki berpendapat menutup aurat adalah wajib
tetapi bukannya syarat sah solat. Dan berkata sebahagian daripada mereka; ia
adalah syarat ketika teringat dan bukannya syarat ketika terlupa.”
Sambungnya lagi membahaskan had aurat: “Batasan
aurat lelaki adalah antara pusat dan lutut. Ini adalah satu riwayat Imam Ahmad,
qaul Imam Malik, Syafii, Abu Hanifah dan kebanyakan Fuqaha’. Satu riwayat lagi
daripada Imam Ahmad ianya adalah qubul dan dubur.”
Imam Ibnu Qudamah membawakan dalil2 bagi kedua2
pandangan dan membuat kesimpulan: “Hadis2 yang tersebut ditanggungkan kepada
bahawasanya selain qubul dan dubur adalah aurat ghaira mughallazoh, manakala
aurat mughallazoh adalah qubul dan dubur.”
Imam Ibnu Rusyd dalam Bidayatul Mujtahid
menerangkan: “Imam Malik dan Syafii berpendapat had aurat lelaki adalah antara pusat
dan lutut, begitu juga pendapat Imam Abu Hanifah. Dan berkata sebahagian ulama;
aurat lelaki hanya qubul dan dubur sahaja. Sebab khilaf ulama dalam perkara ini ialah
wujudnya dua atsar yang zohirnya bertentangan, dan kedua2 atsar tersebut adalah
tsabit. Dan berkata sebahagian ulama aurat lelaki adalah dubur, faraj(qubul)
dan paha.”
Pengarang kitab Raddul Mukhtar meyebut: “Aurat
lelaki ialah bawah pusat hingga bawah lutut.”
Dapat difahami daripada kalam Raddul Mukhtar- “bawah
pusat” bahawa pusat bukannya aurat manakala daripada kalam “bawah lutut”
menunjukkan lutut adalah aurat.
Menurut Syeikh Muhammad b Abd Rahman ad-Dimasyqi
al-Usmani asy-Syafii dalam kitab Rahmatul Ummah fi Ikhtilafil Aimmah: “Menutup
aurat daripada pandangan orang wajib dengan ijmak dan ia syarat sah solat
kecuali di sisi Imam Malik yang mengatakan ia wajib ketika solat namun bukannya
syarat sah solat. Had aurat lelaki di sisi Imam Abu Hanifah, Syafii, ialah
antara pusat dan lutut. Manakala daripada Imam malik dan Ahmad ada 2 riwayat;
salah satunya antara pusat dan lutut. Satu lagi riwayat bagi kedua2 mazhab ini
ianya qubul dan dubur. Dan para ulama bersepakat bahawasanya pusat lelaki
bukannya aurat.”
Imam asy-Sya’rani dalam al-Mizanul Kubra
menyebut: “Para ulama ijmak bahawa menutup aurat daripada pandangan orang sama
ada dalam solat mahupun luarnya dan ia adalah syarat sah solat dan bahawasanya
pusat lelaki bukannya aurat.”
Sambungnya lagi: “Qaul Imam Abu Hanifah dan
Syafii dan satu riwayat daripada Imam Malik dan Ahmad bahawasanya aurat lelaki
adalah antara pusat dan lutut. Satu lagi riwayat daripada Imam Malik dan Ahmad
bahawasanya ia adalah qubul dan dubur sahaja. Maka pendapat pertama (antara
pusat dan lutut) lebih ketat dan khas bagi orang2 mulia seperti ulama dan
umara’ manakala pendapat kedua(qubul dan dubur sahaja) lebih ringan dan khas
bagi orang yang rendah kedudukan seperti para petani di mana mereka tidak
merasa malu untuk membuka paha.”
Dr. Ali Jumuah dalam kitab Fatawa al-Bait
al-Muslim menukilkan daripada kitab al-Majmuk: “Disyaratkan menutup aurat
daripada atas dan sekeliling, tidak disyaratkan daripada bawah kain.”
Sekarang ambo nak pergi ke Bahagian kedua iaitu
isu semasa tentang aurat lelaki dan ambo bahagikannya kepada dua cabang. Cabang
pertama:- Apa hukum Imam dan AJK Masjid menghalau orang berseluar pendek
misalnya supaya keluar daripada masjid? Cabang kedua:- Bolehkah kita yang bermazhab
Syafii memakai seluar pendek ketika solat?
Untuk cabang pertama, sepanjang hidup ambo tak
pernah lagi ambo nampak di tanah air ini orang pergi solat di masjid pakai
seluar pendek. Di Mesir yang ada al-Azhar sebagai qiblat ilmu dan masyarakatnya
amalkan pelbagai mazhab feqah tidak ada yang solat di masjid pakai seluar
pendek melainkan budak yang belum aqil baligh. Tu pun AJK masjid tak halau
depa. Jadi tak perlu kita bahaskan benda ni sebab kalau ada pun ianya jarang2 berlaku
dan kita pakai kaedah “an-Nadir kal ‘Adam” iaitu perkara yang jarang berlaku
hukumnya macam tak berlaku.
Jadi ambo fokuskan kepada cabang yang kedua iaitu
kita yang dok amal mazhab Syafii ni boleh ke pakai seluar pendek ketika solat,
di rumah misalnya? Ambo sebut seperti berikut:
1) Menurut
al-Allamah Hj Chik al-Qadahi dalam kitab Sullamus Sibyan, orang mazhab Syafii
harus ia taqlid Mazhab Hanafi@Maliki@Hanbali pada satu masalah @ beberapa
masalah dengan 6 syarat. Salah satu syaratnya ialah tidak ikut yang mana2 mudah
seperti ambil wuduk sapu sikit kepala ikut mazhab Syafii dan solat tak baca
Fatihah pada makmum ikut mazhab Hanafi, maka tak sah solatnya. Sama seperti kes
kita nak pakai aurat solat ikut mazhab Maliki maka waktu wudhu’ pun ikut mazhab
Maliki.
2) Ada
satu kaedah menyebut “al-Khuruj minal Khilaf Mustahab” iaitu keluar daripada
perselisihan ulama dalam sesuatu perkara adalah sunat@disukai pada syarak. Imam
Nawawi membawa contoh bagi kita mazhab Syafii musafir 2 marhalah sudah boleh
qasar tetapi dalam mazhab Hanafi bila 3 marhalah baru boleh qasar. Jadi bila
kita qasar 2 marhalah, mengikut mazhab Hanafi solat tu tak sah. Jadi disunatkan
kita hanya qasar bila musafir 3 marhalah ke atas. Maka ketika tu semua mazhab
kata sah. Begitu juga dalam hal ni bila kita pakai seluar pendek nampak paha
ketika solat maka tak sah menurut kebanyakan ulama. Bila kita pakai seluar @
kain bawah lutut maka semua ulama kata sah. Jadi agak pelik bagi orang yang dah
elok amal mazhab Syafii yang semua ulama kata sah dalam hal aurat tiba2 nak
berpindah kepada yang ada khilaf.
3) Dalam
ilmu maqasid ada disebut Dharuriyat, Hajiyat daqn Tahsiniyat. Sekalipun kita
berpegang kepada paha bukan aurat bukankah elok dari segi Tahsiniyat@Takmilat @
pelengkap kita memakai pakaian yang lebih sempurna. Ini lebih jelas apabila
Imam Sya’rani sebut perbezaan antara ulama dan umara yang lebih jaga maruah
lebih sesuai ambil pendapat yang kata aurat antara pusat dan lutut. Tambah pula
bagi pelajar agama sudah tentu nampak sesuatu yang janggal solat berseluar
pendek menampakkan lutut. Cuba kita bayangkan berada di depan raja lebih2 lagi
dalam majlis rasmi. Sudah tentu kita berpakaian segak dengan bersampin dan
bertanjak. Ini kita nak berhadapan dengan Tuhan sekelian alam!!!
4) Kita
patut berbangga apabila sesetengah negeri seperti Pahang dan Terengganu
berusaha agar atlet sukan mereka berpakaian patuh syariah. Kalau dalam sukan pun
berpakaian dengan menutup aurat seperti menutup lutut, amat janggal apabila
kita solat dengan menampakkan paha kita.
Sekian dulu. Ambo hanya menyampaikan. Terpulang
kepada adik abang nak terima atau tak. Apa yang baik datang daripada Allah dan
buruk datang daripada diri ambo.
والله أعلم بالصواب
Mohd Amir Md Azmi Hj Md Isa,
Sg Lalang Kedah,
6/2/2020 pukul 10.55 p.m.
Comments