Asal Usul Diri Hakiki Insan
Diri hakiki insan atau
diri manusia yang sebenarnya berasal dari Yang Empunya Diri(yakni Allah – tak faham
juga, dicipta oleh Allah).Kita berasal dari Allah dan akan kembali kepada Allah
jua.
Zat Allah itu Maha
Tinggi dan tidak dapat hendak diperihalkan, tidak bersangkut dan tidak
memerlukan makhluk atau apa jua pun.Ia cukup sendiriNya.Allah itu bersifat
merdeka dan bebas daripada apa jua.Sebab itulah dikatakan Allah itu “al-Ghani”(Yang
Maha Terkaya, Yang Maha Merdeka dan tidak memerlukan apa jua pun).
Allah memiliki suatu
idea atau suatu realiti atau suatu hakikat yang digelar Hakikat Muhammad (الحقيقة المحمدية).Hakikat ini juga digelar “ilmu
Allah”.Ilmu itu sinonim(sama erti) dengan Nur atau Cahaya.Ciri2 Nur itu ialah
ianya kelihatan dan membuatkan yang lain dapat dilihat.Ibarat cahaya
matahari.Cahaya matahari dapat dilihat dan dengan cahaya itu ia memperlihatkan
atau menjadikan objek yang lain dapat dilihat atau memperlihatkan yang lain
kepada si pelihat.
Dengan
ilmu kita dapat mengetahui sesuatu.Mengetahui sesuatu itu bermakna melihat
sesuatu dalam khayal atau minda kita.Oleh yang demikian, ilmu itu sinonim
dengan Nur.Tentulah ada objek atau sesuatu yang dikandung oleh ilmu itu.Adalah
tidak mungkin kalau ilmu itu tidak mengandungi objek yang diketahuinya.
Objek
yang diketahui dalam ilmu itu digelar ma’lum.Tanpa maklum bukanlah berilmu
namanya.Bukan ilmu namanya jika tidak ada maklum.Bukan “tahu” namanya jika
tidak ada objek yang diketahui.Fahamkanlah!
Allah
itu ‘Alim(Yang Maha Tahu) kerana Dia berilmu dan ilmu itu mengandungi
maklum.Oleh yang demikian, ‘Alim, Ilmu dan Ma’lum tidak bercerai
tanggal.Pandangan ini adalah pandangan hakikat atau pandangan ruhaniah atau
pandangan metafizika khayali (metaphysics of imagination) orang2 sufi.
Diri
hakiki manusia itu adalah maklum dalam ilmu Allah.Kita adalah suatu entiti atau
suatu idea atau suatu objek dalam IlmuNya.Objek di sini adalah objek yang
berbentuk dan bersifat ilmiah semata2, atau bersifat ruhaniah semata2.Atau
dikatakan juga bersifat metafizika, bukan fizika, juga bersifat kebadanan atau
kejasmanian.
Dalam
martabat ilmu, diri kita adalah bersifat nur semata2.Kerana itulah dikatakan
bahawa diri kita ini “nur”. Kita di peringkat itu berada di peringkat nur
semata2.Nur itu sinonim dengan ilmu pada peringkat atau martabat tersebut.
Bila
ada nur atau cahaya, kelihatanlah Yang Empunya Nur(iaitu Allah) dan kelihatan
pulalah idea2 atau objek dalam ilmuNya tadi.Maka melihatlah Yang Empunya
Nur(iaitu digelar juga an-Nur kerana nama Zat itu an-Nur) kepada objek2 tadi
yang juga berbentuk dan bersifat nur.Maka pandang memandanglah an-Nur dengan
objek2 tersebut.Dengan adanya ilmu atau nur itulah maka an-Nur dapat memandang
objek2 nur tadi dan objek2 itu pula dapat memandang an-Nur tadi.
Comments