Makrifah Tauhid Bagi Jazam
Assalamualaikum.
Alhamdulillah kita diberi nikmat Iman, Islam dan Ihsan. Semoga kita diberi
istiqamah untuk melakukan amal-amal Islami. Mungkin ini post ambo yang terakhir
dalam blog ni pada tahun ni. Kali ini ambo nak bahaskan tentang maksud makrifah
menurut ulama tauhid dan ambo memadai dengan merujuk kitab Hidayatul
Mutafakkirin fi Tahqiqi Ma’rifati Rabbil Alamin karya Tuan Husin Kedah
al-Banjari. Maqam Tuan Husin terletak di Masjid Tuan Husin di Titi Gajah tapi
malangnya orang Titi Gajah sendiri pun ada yang tak kenal beliau. Malang sekali
bila ulama dan wali Allah berdekatan dengan kita namun kita tidak mengambil
barakahnya. Ambo kekalkan bentuk penulisan kitab ni agar tak lari daripada
maksud pengarang dengan sedikit olahan bahasa yang bersesuaian dengan masa
kini. Jika ada ulasan tambahan ambo buatkan kurungan […]. Jika ada mana-mana
asatizah yang jumpa ibarat dalam kitab lain ambo alu-alukan untuk komen.
Moga-moga usaha ini member manfaat kepada mereka yang membaca serta diri ambo
sebagai bekalan akhirat kelak. Maka ambo mulakan maksud ambo ni dengan izin
Allah.
Bermula
haqiqat makrifat itu:
الجزم المطابق للحق عن دليل
Ertinya: Pengetahuan yang jazam tetap [ yakin 100% ] yang
muwafaqat bagi yang sebenarnya yang ada ia daripada dalil.
Mafhumnya – Pengenalan yang tidak berubah dan tidak
bergoyang dengan sebab tidak ada syak, zon dan waham. [ Secara mudahnya boleh
kita katakana syak itu makrifat 50%, zon itu makrifat 75% dan waham itu
makrifatnya Cuma 25% ]
Lagi Muwafaqat – ertinya berbetulan ia bagi
haqiqat pekerjaan [ perkara ] yang dikenal akan dia.
Lagi yang diambil akan dia dengan Dalil.
Tanbih –
Dan jika tidak tetap seseorang itu pada iktiqadnya dengan bahawa syak ia atau
zon ia atau waham ia padanya dan jika berbetulan ia bagi yang sebenarnya
sekalipun maka dinama akan dia Jahil Basit. [ contohnya seperti
seseorang yang syak atau zon dengan kewujudan Allah Taala ]
Dan jika jazam ia padanya tetapi tidak berbetulan ia
bagi yang sebenarnya maka dinama akan dia Jahil Murakkab seperti iktiqad
Nasoro dengan tiga tuhan dan iktiqad Majusi dengan dua tuhan dan iktiqad
Falasifah [ ahli falsafah ] dengan Qadim segala aflak [ planet ]. Maka
barangsiapa bersifat ia dengan salah satu daripada dua jahil itu pada mengenal
Allah Taala dan rasulNya maka tidak sah imannya.
Dan jika jazam ia pada iktiqadnya dan muwafaqat pula
bagi yang sebenarnya tetapi sunyi ia daripada dalil [ tak dapat mendatangkan
dalil sama ada dalil naqli mahupun dalil aqli ], maka dinama akan dia Taqlid
– ertinya mengikut ia akan orang yang lain pada iktiqadnya. Bermula iman orang
yang taqlid itu ikhtilaf ulama padanya. Bermula yang muktamadnya iaitu sah
imannya jika jazam ia dengan dia.
[ Imam al-Baijuri rahimahullah ketika mengulas tentang
iman taqlid dalam kitab “Tuhfatul Murid ala Jauharatit Tauhid” menyatakan
sekiranya orang yang bertaqlid jazam dengan perkataan orang lain dengan jazam
yang kuat di mana sekiranya orang yang ditaqlidkan itu berpaling daripada
pendapatnya namun orang yang bertaqlid tadi tidak bergoyang imannya maka
memadai imannya tersebut. Dari segi hokum dunia orang yang bertaqlid dalam
imannya berjalan hokum-hukum syarak di dunia. Maka boleh dinikahi, dijadikan
imam solat, dimakan sembelihannya, dipusakai hartanya oleh warisnya yang Islam
dan ditanam mayatnya di perkuburan Muslimin. Begitu juga hokum-hukum akhirat. Maka
dia tidak kekal di dalam api neraka jika taqdir Allah menghendaki dia masuk ke
neraka dan kesudahannya Berjaya di syurga. Maka orang yang bertaqlid dalam
aqidah adalah Mukmin, tetapi dia berdosa dengan meninggalkan pencarian dalil
jika dia berkemampuan melakukan demikian. Jadi marilah sama-sama kita tambahkan
pengetahuan kita dengan mengaji sungguh-sungguh perkara aqidah supaya terlepas
daripada iman taqlid ]
Bermula dalil yang dituntut daripada mukallaf itu
terbahagi ia atas dua bahagian dan memadai dengan didiri akan salah satu
daripada keduanya jua.
Pertamanya – Dalil yang bangsa Naqliyah – iaitu
seperti engkau iktiqad akan wujud Allah dan wujud segala sifatNya dan wujud
segala makhluk ini daripadaNya [ penciptaanNya ] dan dijadikan akan dia
mazharNya padahal engkau ambil dalil atas sebenar barang yang engkau iktiqad
itu daripada firmah Allah Taala:
ولله المشرق والمغرب فأينما تولوا فثم وجه الله
Ertinya:
Bermula masyriq [ timur ] dan maghrib [ barat ] dan barang yang antara keduanya
itu milik bagi Allah. Maka barang di mana berhadap kamu dengan pancaindera kamu
yang zahir dan yang batin maka kamu dapatlah di sana satu kaun [ kejadian ]
yang menunjuk ia atas wujud Allah yang mengada ia akan dia.(al-Baqarah: 115)
Keduanya – Dalil yang bangsa Aqliyah – iaitu seperti
engkau kata bermula berubah-ubah uang maujud pada segala alam ini iaitu menunjuk
ia atas baharunya. Dan demikian berubah-ubah itu dengan tergagah atasnya [
bukan dengan pilihan ] dengan dalil berulang-ulang ia iaitu menunjuk ia atas
lemahnya dan kekurangannya. Bermula tiap-tiap yang baharu dan yang lemah dan
yang kekurangan itu menunjuk ia atas ada orang yang membaharu akan dia dan
menjadi akan dia lemah dan kekurangan yang bersifat Dia [ Maha Pencipta ] dengan
segala sifat kamalatNya [ perlu diberi perhatian kepada mereka yang pening
seperti Wahhabi bahawasanya sifat Allah bukan terbatas setakat 20 sifat sahaja
] yang Qadimah iaitu Allah Taala.
Dan diketahui akan bahawasanya Allah yang membaharu
akan ini alam dan yang menjadi akan dia lemah dan kekurangan dengan khabar
Rasulyang dibangkit akan dia kepada kita dan dikuat akan dia dengan beberapa
mukjizat yang menunjuk ia atas benar perkhabarannya. Dan dengan diturun atasnya
kitab menyatakan yang tersebut itu dan menyatakan beberapa hukum daripada
pekerjaan agama dan dunia dan halal dan haram dan suruh dan tegah dan lainnya.
Ibnu Azmi asy-Syafii,
Pemukim Sungai Petani.
Comments