Kepentingan Suhbah Dengan Mursyid Dalam Tasawwuf (Siri 2)
Para sahabat tidak mampu
untuk merawat jiwa mereka semata-mata dengan membaca al-Quran. Tetapi mereka
bermulazamah dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Bagindalah yang menyucikan hati mereka dan mentarbiyyah mereka sebagaimana
firman Allah Taala:
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا
مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ – الجمعة: 2
Maka tazkiyyah (menyucikan
jiwa) suatu perkara yang berlainan dengan mengajarkan al-Quran. Berapa ramai di
kalangan manusia yang membaca al-Quran dan mutolaah ilmu-ilmu Islam yang begitu
banyak dan berbicara tentang waswas syaitan, namun mereka tidak mampu
melaksanakannya dalam solat mereka.
Dalam ilmu perubatan
moden, seorang manusia tidak mampu untuk mengubati dirinya sendiri walaupun
beliau membaca buku-buku tentang perubatan. Bahkan beliau memerlukan seorang doktor
yang dapat menunjukkan dan menerangkan tentang penyakitnya. Demikian juga
penyakit-penyakit jiwa dan hati lebih berhajat kepada seorang doktor pakar
kerana penyakit ini lebih merbahaya dan tersembunyi.
Oleh itu, dari sudut
praktikal penyucian jiwa untuk bebas daripada penyakit-penyakitnya di tangan
mursyid yang kamil yang telah diizinkan oleh gurunya untuk membimbing
para murid. Mursyid tersebut juga telah mewarisi daripada Rasulullah صلى الله عليه وسلم ilmu, taqwa dan berkeahlian untuk mentazkiyyah
para murid. Firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ – التوبة: 119
الصادقون – ialah golongan terpilih di kalangan
orang yang beriman yang disebut dalam firmanNya:
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا
اللَّهَ عَلَيْهِ – الأحزاب: 23
Firman Allah Taala lagi:
وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ
بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ
تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ
عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا – الكهف: 28
Khitob dalam
ayat ini ditujukan kepada Rasulullah صلى الله عليه
وسلم dari aspek mengajar dan membinbing umatnya.
Allah Taala berfirman
ketika menghikayatkan tentang perkataan Nabi Musa a.s ketita bertemu dengan
Nabi Khadhir a.s:
هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا
عُلِّمْتَ رُشْدًا (66) قَالَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا – الكهف:
66-67
Dalil-dalil kepentingan suhbah
daripada hadis pula seperti berikut:
عَنْ أَبِي مُوسَى، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: "إِنَّمَا مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ،
وَالْجَلِيسِ السَّوْءِ، كَحَامِلِ الْمِسْكِ، وَنَافِخِ الْكِيرِ، فَحَامِلُ
الْمِسْكِ: إِمَّا أَنْ يُحْذِيَكَ، وَإِمَّا أَنْ تَبْتَاعَ مِنْهُ، وَإِمَّا
أَنْ تَجِدَ مِنْهُ رِيحًا طَيِّبَةً، وَنَافِخُ الْكِيرِ: إِمَّا أَنْ يُحْرِقَ
ثِيَابَكَ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ رِيحًا خَبِيثَةً" – رواه مسلم
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: "الرَّجُلُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ، فَلْيَنْظُرْ
أَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلُ" – رواه أبو داود والترمذي
عَنْ أَبِي ذَرٍّ، أَنَّهُ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ:
الرَّجُلُ يُحِبُّ الْقَوْمَ، وَلَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَعْمَلَ كَعَمَلِهِمْ،
قَالَ: "أَنْتَ يَا أَبَا ذَرٍّ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ" – رواه أبو داود
Hadis-hadis ini
menerangkan tentang kepentingan bersuhbah, kesannya dalam jiwa dan ia
merupakan jalan praktikal untuk islah dan tarbiyyah.
Demikianlah keadaannya
dengan mujalasah bersama para waris Rasulullah صلى
الله عليه وسلم dan bersuhbah dengan mereka. Ianya dapat menyucikan
jiwa, menambahkan iman, membangunkan hati dan menjadi asbab untuk
berzikir kepada Allah Taala. Menjauhkan diri daripada mereka mewarisi
kelalaian, cenderungnya hati kepada dunia dan perhiasan hidup yang binasa.
Berkata Syeikh alFaqeh
alMuhaddis Ahmad Syihabuddin b Hajar al-Haitsami alMakki dalam kitab “alFatawa
alHadisiyyah”: Keutamaan bagi para salik (yang berjalan menuju Allah)
sebelum sapai ke tahap makrifat ini untuk mengikut segala yang disuruh oleh gurunya
– yang terhimpun padanya dua bidang syariat dan hikikat. Sesungguhnya gurunya
adalah doktor utama yang besar. Dengan makrifatnya yang zauqiyyah dan
hikmahnya yang rabbaniyyah, beliau akan memberi bagi setiap badan dan
jiwa apa yang dilihat sesuai untuk penyembuhannya dan bagus untuk makanan
kerohaniannya.
Berkata Imam Fakhruddin
arRazi dalam tafsirnya yang masyhur ketika mentafsir surah al-Fatihah: Bab
ketiga pada menyatakan ransia-rahsia aqliyyah yang diistinbat daripada
surah al-Fatihah. Padanya ada beberapa masalah…Latifah yang ketiga: Kata
sebahagian ulama: Ketikamana Allah berfirman: اهْدِنَا
الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ – Allah tidak
memadai menyebut ayat ini sahaj, bahkan berfirman: صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ – Ini menunjukkan
bahawa seorang murid itu tidak ada jalan baginya untuk sampai kepada maqam
hidayah dan mukasyafah melainkan dengan mengikuti seorang syeikh (guru)
yang menunjukkannya jalan yang benar dan menjauhkannya daripada jalan kesesatan.
Ini kerana kebanyakan makhluk bersifat kekurangan dan akal mereka tidak mampu
untuk mengetahui yang haq dan membezakan antara yang benar dan salah. Maka
tidak dapat tidak mesti ada mursyid yang kamil yang menunjukkan murid hingga
kuat akalnya dengan pedoman Cahaya akal mursyid yang kamil. Ketika itu
murid tersebut akan mampu sampai ke peringkat yang lebih sempurna. – intaha
Berkata Syeikhul Islam Ibrahim alBajuri asy-Syafii Ketika
mensyarahkan kalam Syeikh Ibrahim al-Laqqani penyusun “Jawharatut Tauhid”:
وكن كما كان خيار الخلقِ حليفَ حِلم تابعًا
للحق
Yakni, hendaklah bersifat
dengan akhlak seumpama akhlak makhluk terpilih… hinggala beliau menyebut…
Mujahadah melalui syeikh di kalangan ‘Arifin lebih bermanfaat dimana hal dan
perangai seseorang kepada 1000 orang lebih bermanfaat daripada nasihat 1000 orang
kepada seseorang. Maka sewajarnya seseorang itu untuk bermulazamah dengan
seorang syeikh yang ‘arif dengan kitab dan sunnah. Dia mesti menimbang dahulu
sebelum mengambil ilmu guru tersebut. Jika dia mendapati syeikh tersebut
bertepatan dengan kitab dan sunnah, maka bermulazamahlah dengannya dan
beradablah dengannya. Mudah-mudahan beliau akan peroleh daripada akhlaknya sesuatu
yang boleh menjernihkan batin hatinya. Intaha
Terjemahan dan olahan
oleh Mohd Amir Md Azmi Hj Md Isa asy-Syafii,
Daripada kitab “Haqaiq
‘an at-Tasawwuf” susunan Syeikh Abd Qadir Isa rahimahullah,
4.13 pm 27/8/2023 –
Sungai Lalang, SP, Kedah.
Comments