Kepentingan Suhbah Dengan Mursyid Dalam Tasawwuf
Untuk posting kali ni, hamba ingin bicarakan tentang kepentingan bersuhbah dengan mursyid dalam disiplin keilmuan tasawwuf walaupun hamba bukan yang layak bercakap mengenai perkara ini. Mudah-mudahan ada kebaikan buat yang membaca coretan ini.
Bagi suhbah ada impak yang mendalam bagi akhlak
seseorang individu. Orang yang bersuhbah akan mendapat impak kerohanian
daripada sifat guru yang didampinginya. Insan secara tabiat kemasyarakatannya
mesti bergaul dengan manusia yang lain dan mempunyai teman dan kawan. Maka jika
dia memilih berkawan dengan mereka yang jahat dan fasiq, rosaklah akhlaknya
secara beransur-ansur tanpa disedarinya.
Sebaliknya jika dia memilih bersuhbah dengan
mereka yang beriman, bertaqwa dan istiqamah maka tidak syak lagi peribadinya
akan unggul dan beroleh akhlak terpuji, iman yang mantap dan bebas daripada
penyakit kerohanian. Oleh itu, akhlak seseorang itu diketahui melalui teman dan
sahabatnya.
Tidaklah para sahabat yang diredhai Allah mencapai
kedudukan dan darjat yang tinggi selepas berada di dalam kegelapan jahiliyyah
melainkan dengan bersuhbah dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Dan tidaklah para tabi’in mendapat
kemuliaan yang tinggi melainkan kerana berkumpul dan mengambil ilmu dengan para
sahabat.
Sebagaimana risalah Penghulu
kita Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم
umum kepada semua manusia dan kekal sehingga kiamat, maka para ulama Arifin BILLAH
adalah pewaris Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Mereka mewarisi daripada Nabi mereka ilmu, akhlak, iman dan taqwa. Mereka
adalah para khalifah Baginda dalam menyampaikan hidayah, petunjuk dan dakwah
kepada Allah. Mereka mengambil daripada Cahaya Baginda untuk membri Cahaya tersebut
kepada insan – menunjukkan jalan kebenaran. Maka barangsiapa yang duduk Bersama
mereka akan mendapat rahsia yang diambil daripada Baginda, siapa yang menolong
mereka maka dia telah menolong agama Allah, siapa yang pautkan hubungan dengan
mereka maka dia telah menyambung rantaian sanad dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Siapa yang minum dengan
hidayah dan petunjuk yang dibawa oleh mereka maka dia telah minum minuman yang
dibawa oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Pawa pewaris Nubuwwah
inilah yang menyampaikan agama kepada manusia yang ditunjukkan melalui akhlak
mereka yang jelas terpancar melalui pergerakan dan diam mereka. Merekalah yang
dimaksudkan melaui sabda Baginda:
"لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي
ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ، لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ، حَتَّى يَأْتِيَ
أَمْرُ اللهِ وَهُمْ كَذَلِكَ" – رواه مسلم
Tidak terputus kesan
peninggalan mereka dengan zaman dan tidak sunyi daripada mereka di bumi ini.
Mereka inilah pewaris
Nabi yang mana dengan bersuhbah kepada mereka ini merupakan penawar hati
yang telah terbukti, dan menjauhi mereka merupakan racun yang membunuh. Mereka ini
adalah orang yang tidak sengsara dengan berada di majlis dan bersuhbah dengan
mereka. Berdamping dengan mereka adalah rawatan amali memperbaiki jiwa dan
akhlak serta menanamkan akidah dan iman yang kukuh. Ini kerana perkara-perkara
sebegini tidak dapat diperolehi dengan membaca dan mutolaah kitab. Ianya
adalah perkara amali yang bersifat wujdan serta minuman dan imput kerohanian.
Pada aspek yang lain,
setiap manusia tidak akan terlepas daripada penyakit kerohanian yang tidak disedari
oleh dirinya sendiri seperti riyak, nifaq, ghurur, hasad, mementingkan
diri sendiri, cintakan kemsyhuran, ‘ujub, takabbur, bakhil…Bahkan
kadang-kadang ada yang menyangka dirinya di kalangan manusia yang sempurna
akhlak dan beragama. Ini adalah jahil murakkab dan kesesatan yang nyata.
Firman Allah Taala:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ
بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا (103) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
( الكهف: 103 – 104 )
Sebagaimana seseorang itu
tidak dapat melihat keaiban wajahnya melainkan dengan cermin yang jelas untuk
dia lihat haqiqat dirinya, begitu juga seseorang mukmin mesti mempunyai saudara
mukmin yang Ikhlas menasihatinya dengan benar, yang lebih elok keadaan daripadanya
dan lebih berakhlak, lebih kuat imannya yang beliau bersuhbah dan mulazamah.
Maka akan ditunjukkan keaiban dirinya dan memberitahu penyakit-penyakit hatinya
yang tersembunyi sama ada melalui perkataan ataupun hal ehwal perangainya.
Kerana itulah Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda:
"الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِنِ"
– رواه أبو داود
Demikianlah sahabat-sahabat
kita diumpamakan seperti cermin. Di kalangan mereka ada yang tidak menunjukkan
haqiqat nafsu kita dengan sentiasa memuji kita hingga kita menyangka diri kita
sempurna, lalu timbul ghurur dan ‘ujub. Ada yang asyik mengeji kita hingga
kita putus asa untuk memperbaiki diri. Manakala mukmin yang sempurna iaitu guru
mursyid yang benar yang telah memperhalusi cerminnya dengan bersuhbah guru
mursyid yang sempurna, yang mana gurunya pula mewarisi daripada guru mursyid
sebelumnya hingga bersambung sanad dengan Rasulullah صلى
الله عليه وسلم, dialah cermin yang telah dijadikan Allah Taala sebagai contoh
yang ideal lagi tinggi untuk jiwa insan. Firman Allah Taala:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ
حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ
كَثِيرًا – ( الأحزاب: 21 )
Jalan yang praktikal
untuk menyucikan jiwa dan menghiasinya dengan akhlak-akhlak yang sempurna ialah
dengan bersuhbah dengan waris Muhammadi, guru mursyid yang benar
yang menambahkan iman dan akhlak kita dengan mendampinginya. Dengan bermulazamah
dan menghadiri majlisnya menyembuhkan penyakit hati kita dan keaiban kita.
Malah syakhsiah kita terkesan dengan peribadinya yang merupakan gambaran kepada
syakhsiah unggul, iaitu peribadi Rasulullah صلى الله
عليه وسلم.
Di sini jelaslah kesalahan
mereka yang menyangka bahawasanya seseorang itu mampu mengubati penyakit
hatinya hanya semata-mata dengan membaca al-Quran al-Karim dan mutolaah hadis-hadis
Baginda. Ini kerana kitab dan sunnah telah menghimpunkan di dalamnya
bermacam-macam ubat bagi pelbagai jenis penyakit jiwa dan hati. Maka tidak dapat
tidak mesti memerlukan doktor kerohanian yang boleh memberitahu ubat bagi
setiap penyakit dan rawatannya bersama-sama dengan pedoman kitab dan sunnah.
Sesungguhnya Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah mengubati hati-hati para sahabat dan
menyucikan jiwa mereka dengan akhlak dan sabdaannya.
Terjemahan dan olahan
oleh Mohd Amir Md Azmi Hj Md Isa asy-Syafii,
Daripada kitab “Haqaiq ‘an
at-Tasawwuf” susunan Syeikh Abd Qadir Isa rahimahullah,
7.56 am – Sungai Lalang,
SP, Kedah.
Comments