Kelebihan Ulama Tasawwuf Berbanding Ulama Feqah yang Tidak Bertasawwuf
Diriwayatkan daripada
Nabi صلى الله عليه وسلم:
"مَنْ يُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي
الدِّينِ" – رواه البخاري ومسلم وابن ماجه والترمذي والنسائي في السنن الكبرى
Al-Hasan al-Basri ditanya:
Adakah si Fulan seorang yang Faqeh? Maka jawab al-Hasan: Siapakah Faqeh? Faqeh
itu ialah orang yang zuhud dengan dunia, gemar dengan perkara akhirat dan
melihat dengan matahati tentang urusan agamanya. Maka firman Allah Taala:
لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ – التوبة: 122
Maka yang dimaksudkan
dengan ad-din dalam ayat ini ialah suatu kata nama yang merangkumi sekelian
hukum Zahir dan batin.
Bertafaqquh
dengan hukum-hukum ahwal, ma’ani dan maqamat di dalam istilah
ilmu tasawwuf bukanlah kurang berguna jika dibandingkan dengan bertafaqquh dalam
hukum-hukum seperti talaq, zihar, qisas, hudud dan sebagainya. Ini kerana
hukum-hukum sebegini kadang-kadang tidak berlaku dalam seumur hidup kita
melainkan sekali sahaja. Jika berlaku sekalipun kita boleh bertaqlid dan
bertanya kepada orang alim tentang perkara tersebut. Adapun ahwal, maqamat dan
mujahadah yang dibahaskan dan diperkatakan hakikatnya oleh ulama Sufi, setiap
Mukmin berhajat kepada perkara tersebut dan mengetahuinya adalah wajib fardhu
ain. Ia tiada waktu yang tertentu bagi ilmu tasawwuf ini. Misalnya benar (sidq),
Ikhlas, zikir, menjauhi kelalaian dan lain-lainnya tidak mempunyai waktu yang
tertentu. Bahkan ianya wajib ke atas setiap hamba pada setiap ketika dan setiap
lintasan hati untuk diketahui apa tujuan dan kehendaknya setiap ketika. Jika ianya
adalah tanggungjawabnya maka wajib ke atasnya untuk melaksanakannya. Sekiranya
ia termasuk dalam tuntutan shahwat yang haram maka wajib ke atasnya untuk
menjauhinya. Firman Allah kepada Nabi dan KekasihNya:
وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا
وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا – الكهف: 28
Ketahuilah bahawa istinbat
ulama Sufi dalam ilmu ini dalam mengetahui perinciannya yang mendalam lebih
banyak daripada istinbat fuqaha’ dalam mencari hukum-hukum Zahir. Ini
kerana ilmu tasawwuf ini tidak ada penghujungnya kerana ia adalah isyarat, khawatir
dan anugerah Ilahi yang dicedok oleh ahlinya daripada lautan pemberian
Tuhan. Ilmu-ilmu yang lain mempunyai had yang tertentu. Ilmu-ilmu lain pada
penghujungnya membawa kepada beramal dengan ilmu tasawwuf. Ilmu tasawwuf adalah
ilmu al-futuh yang dibukakan oleh Allah Taala kepada hati para waliNya
dalam memahami dan mengistinbat KalamNya. FirmanNya:
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ – إبراهيم: 7
Tambahan kurnia daripada
Allah Taala tidak ada penghujungnya. Syukur itu adalah suatu nikmat yang
memerlukan kepada kesyukuran yang lain yang dengannya kita memperoleh tambahan
lipah kurnia Ilahi yang tiada penghujungnya.
Diterjemah dan diolah
oleh Mohd Amir Md Azmi Hj Md Isa asy-Syafii,
Daripada kitab “Al-Luma’
fi Tarikh at-Tasawwuf al-Islami” oleh Abu Nasr Abdullah b. Ali as-Siraj
at-Tusi,
12.07 am, 19/8/2023
Comments