Kesesatan Doktrin Syiah Imamiah (Bahagian Akhir)
(Sambungan) A. Doktrin Syiah Imamiah Berkaitan Para Sahabat
Al-Majlisi
(Syiah) dalam kitab Biharul Anwar juzu’ 69 m/s 90 berkata: “Daripada hamba Ali
ibn al-Husain berkata: “Aku pernah bersama dengannya dalam sebahagian
khalwatnya, maka aku berkata, “Sesungguhnya aku ada hak ke atas tuan.Bolehkah
tuan memberitahuku tentang dua orang lelaki ini, (iaitu) Abu Bakar dan Umar?
Maka Ali ib Husain berkata: “Kedua2nya adalah kafir, dan kafir (juga) orang
yang mengasihi kedua2nya.”
ULASAN
ASWJ: “Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Abu Bakar r.a dan Umar r.a
merupakan penghulu golongan dewasa ahli syurga dari kalangan manusia yang
terawal dan terkemudian, selain para Nabi dan Rasul.”
Syiah
dalam kitab al-Anwar al-Nu’maniyyah juzu’ 1 m/s 62 berkata: “Sesungguhnya telah
diriwayatkan dalam hadis2 yang khusus bahawa Abu Bakar sering solat di belakang
Rasulullah SAW dalam keadaan berhala tergantung di lehernya, dan sujud Abu
Bakar adalah kepada berhala tersebut.”
ULASAN
ASWJ: “Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya orang paling berjasa kepadaku
dengan ikatan persahabatan dan dukungan hartanya adalah Abu Bakar
r.a.Seandainya aku boleh memilih seorang khalil (kekasih) selain Tuhanku nescaya
aku akan jadikan Abu Bakar r.a sebagai khalilku.” (Sahih Muslim)
Antara
doa Syiah: “Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.Ya Allah,
limpahkanlah rahmat ke atas Nabi Muhammad dan ahli keluarga Nabi Muhammad.Ya
Allah, laknatilah ke atas dua BERHALA QURAISY (Abu Bakar dan Umar), dua berhala
mereka, dua syaitan mereka dan dua anak mereka (Aisyah dan Hafsah) yang telah
melanggar perintahMu, mengkufuri nikmatMu, mengkhianati RasulMu, menukar
agamaMu, memesongkan KitabMu dan mengasihi musuh2Mu…..”
ULASAN
ASWJ: “Daripada Salim ibn Abi Hafsah berkata: “Aku telah bertanya kepada
Muhammad al-Baqir dan anaknya Ja’far al-Sadiq tentang Abu Bakar dan juga Umar
r.a. Kedua2nya menjawab: “Wahai Salim, hendaklah engkau mentaati kedua2nya dan
berlepas diri daripada orang yang memusuhi mereka, sesungguhnya kedua2nya
adalah pemimpin yang diberi petunjuk.”
Syiah
Imamiah mengkafirkan majoriti sahabat seperti dalam kitab Rijal al-Kisysyi m/s
14: “Daripada Abu Ja’far berkata: “Manusia selepas kewafatan Nabi menjadi
murtad kecuali 3 orang.Aku (perawi) bertanya, “Siapakah 3 orang itu?” Maka
jawabnya, Al-Miqdad ibn al-Aswad, Abu Zar al-Ghifari dan Salman al-Farisi.”
ULASAN
ASWJ: “Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Janganlah kalian mencela sahabat2ku.
Demi diriku yang berada di dalam kekuasaanNya, sekiranya seseorang kamu
membelanjakan emas setinggi gunung Uhud pun, tetap juga tidak akan menyamai
satu cupak atau setengah cupak sedekah daripada sahabat2 Nabi SAW (kerana
keikhlasan mereka).”
Syiah
juga dakwa Sayyidina Umar r.a perkosa Ummu Kalthum r.anha sebagaimana disebut
dalam Furu’ul Kafi m/s 774: “Daripada Abi Abdullah mengenai perkahwinan Ummu
Kalthum, maka katanya: “Sesungguhnya ini adalah suatu pemerkosaan.”
ULASAN
ASWJ: “Kami ingin bertanya kepada orang yang mengeluarkan kata2 tersebut:
Adakah Umar r.a mengahwini Ummu Kalthum r.anha dengan pernikahan mengikut hokum
syara’ ataupun melalui perkosaan?Sesungguhnya perkataan yang disandarkan kepada
al-Sadiq r.a jelas maknanya.Adakah benar al-Sadiq r.a mengeluarkan kata2 batil
seperti ini mengenai puteri Ali al-Murtadha r.a?
Kalaulah
benar Umar r.a memperkosa Ummi Kalthum r.a, bagaimana ayahandanya yang
merupakan seorang yang digelar Asad Allah (Singa Allah) boleh merelakan dan
membiarkannya?!
Apabila
kita membaca dalam al-Raudhah al-Kafi hadith Abi Basir dengan perempuan yang
menemui Abu Abdullah r.a yang bertanyakan tentang Abu Bakar dan Umar r.a, maka
beliau berkata kepadanya, “Berilah ketaatan kepada mereka berdua.” Perempuan
itu berkata, “Apabila aku bertemu dengan Tuhanku nanti, aku katakana bahawa
kamulah yang menyuruh aku memberikan ketaatan kepada mereka.” Jawabnya, “Ya.”
Adakah
orang yang menyuruh supaya diberikan ketaatan kepada Umar r.a, menuduhnya
merogol atau memperkosa seorang perempuan Ahli Bait??”
- Ekstemisme Dalam Fahaman Syiah Imamiah Terutamanya Berkaitan IMAMAH
Berkata
al-Khomeini dalam kitab al-Hukumah al-Islamiah m/s 52: “Thabitnya wilayah bagi
Imam tidak semestinya bermakna imam tidak mempunyai kedudukan di sisi Allah dan
menjadikannya seperti pemerintah2 yang memusuhinya.Sesungguhnya bagi imam itu
maqam yang terpuji dan darjat yang tinggi serta khilafah bentukan yang tunduk
seluruh isi ala mini kepada wilayah dan kekuasaanya.Antara perkara yang
diketahui umum dalam mazhab kami ialah imam2 kami mempunyai kedudukan yang
tidak sampai kepada kedudukan tersebut malaikat yang hampir dengan Allah
ataupun Nabi yang diutuskan”
ULASAN
ASWJ: “Imam Ja’far al-Sadiq r.a berkata: “Demi Allah, kami hanyalah hamba2
Allah, kami tidak berkuasa untuk mendatangkan mudharat atau manfaat.Sekiranya
kami dirahmati maka rahmat itu daripada Allah, sekiranya kami diseksa itu juga
daripada Allah, dan kami tidak mempunyai hujjah ke atas Allah.”
- Doktrin Syiah Imamiah Mengkafirkan Kumpulan Selain Mereka
Syiah
dalam kitab Al-Anwar an-Nu’maniah juzu’ 2 m/s 243 berkata: “Saya katakan: Maka
golongan Asya’irah (ASWJ) tidak mengenal Tuhan mereka dalam rupa yang sebenar,
bahkan mereka mengenaliNya dalam rupa yang tidak benar.Maka tiada bezanya
pengenalan mereka ini dengan pengenalan orang2 kafir.”
ULASAN
ASWJ: “Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidaklah seseorang melemparkan
tuduhan fasiq ataupun kafir terhadap seseorang melainkan tuduhan tersebut akan
kembali kepadanya jika orang yang dilemparkan tuduhan tersebut tidak
sedemikian.”
- Doktrin Syiah Imamiah Berkaitan Nikah Mut’ah
Syiah
mendakwa Nabi SAW melakukan mut’ah seperti dalam kitab Wasail al-Syiah juzu’ 14
m/s 486: “Berkata al-Sadiq: Sesungguhnya aku benci lelaki yang mati dalam
keadaan masih ada perbuatan2 Rasulullah SAW yang masih belum dilakukannya
(mut’ah). Maka aku (perawi) bertanya, “Adakah Rasulullah SAW melakukan mut’ah?”
Jawabnya, “Ya,” lalu dia membaca ayat 2 hingga 5 surah at-Tahrim.”
Dalam
kitab Syiah Man La Yahdhurhu al-Faqih juzu’ 3 m/s 304 disebut: “Diriwayatkan:
Tidak sempurna iman seorang Mukmin sehinggalah dia bermut’ah.”
- Doktrin Syiah Imamiah Berkaitan Imam Mahdi
Dalam
kitab Biharul Anwar m/s 509 disebut: “Sesungguhnya Allah Yang Maha Mulia lagi
Maha Tinggi mengutuskan Muhammad SAW sebagai pembawa rahmat, manakala al-Mahdi
sebagai pembawa seksaan.”
ULASAN
ASWJ: “Di manakah kebenaran kenyataan Syiah Imamiah ini dengan hadith
Rasulullah SAW ini? yang bermaksud: “Jika tidak tinggal dari dunia ini kecuali
sehari sahaja, nescaya Allah memanjangkan hari itu sehingga Dia membangkitkan
pada hari itu seorang lelaki dari keturunanku atau dari kalangan Ahli Baitku,
yang bersamaan namanya dengan namaku, nama bapanya dengan nama bapaku.Dia akan
memenuhi bumi ini dengan kebenaran dan keadilan sebagaimana bumi ini telah
dipenuhi dengan kezaliman dan kejahatan sebelumnya.”
Bagaimana
Imam Mahdi mampu menegakkan keadilan sekiranya beliau diutuskan untuk membawa
balasan dan seksaan sepertimana yan diiktiqadkan oleh Syiah Imamiah??”
- Doktrin Syiah Imamiah Berkaitan Ahli Sunnah wal Jamaah dan Imam Mazhab Empat
Dalam
kitab Syiah, Kazabuu ‘Ala al-Syiah m/s 279 disebut: “Sekiranya orang2 yang
mendakwa Islam dan mengikut Sunnah mencintai Ahli Bait sudah pastilah mereka
akan mengikut mereka dan tidak mengambil hukum-hakam agama mereka daripada
golongan yang menyeleweng seperti Abu Hanifah, Syafii, Malik dan Ibnu Hanbal
yang tidak seorang pun daripada mereka yang pernah melihat Rasulullah SAW dan
mereka tidak menaqalkan daripada Baginda SAW sedikit pun hadis dan sunnah
Baginda SAW.”
Dalam
kitab yang sama m/s 88 disebut: “Imam2 Mazhab Empat mereka itu menyeleweng
daripada Ahli Bait.Maka di manakah hujjah bagi kesetiaan yang dusta ini?”
ULASAN
ASWJ: “Syiah Imamiah mentohmah Imam2 mazhab yang empat menyeleweng daripada
Ahli Bait.Lupakah mereka bahawa Imam Abu Hanifah dan Imam Malik r.a sangat
memuliakan Imam Muhammad al-Baqir dan Imam Ja’far al-Sadiq r.a?Lupakah mereka
bahawa Imam Syafi’i r.a amat mengasihi dan mencintai Ahli Bait sehingga beliau
sendiri dilemparkan tuduhan sebagai Syiah Rafidhah?”
- Doktrin Syiah Imamiah Mengenai Taqiyyah
Dalam
kitab Usul al-Kafi m/s 449 disebut: “Daripada Habib b Bisyr berkata: Berkata
Abu Abdullah: Aku mendengar ayahandaku berkata: “Demi Allah!Tiada suatu perkara
di muka bumi ini yang lebih aku sukai daripada taqiyyah.Wahai Habib,
sesungguhnya sesiapa yang bertaqiyyah, nescaya Allah mengangkat darjatnya.Wahai
Habib, sesiapa yang tidak bertaqiyyah, nescaya Allah akan merendahkan
darjatnya…..”
ULASAN
ASWJ: “Imam Malik r.a ditanya mengenai Syiah Rafidhah, maka beliau menjawab:
“Jangan kamu bercakap dengan mereka, atau membalas perbualan
mereka.Sesungguhnya mereka adalah pembohong.”
Dalam
Usul al-Kafi m/s 451 Syiah menyebut: “Daripada Mu’ammar b Khalad, beliau
berkata: Aku bertanya Abu al-Hasan tentang kebangkitan untuk mengadakan
rampasan kuasa.Maka beliau berkata: Berkata Abu Ja’far: “Taqiyyah adalah
sebahagian daripada agamaku dan agama nenek moyangku, tidak beriman bagi orang
yang bertaqiyyah.”
ULASAN
ASWJ: “Imam Syafi’i r.a berkata: “Aku tidak pernah melihat seseorang yang lebih
melazimi penyaksian palsu daripada golongan Syiah Rafidhah.”
Rujukan:
1)
Doktrin Syiah Imamiah; Dato’ Hj Muhammad Fuad b Kamaludin
2)
Apa Kata Ulama Syiah Di Dalam Kitab Mereka?; U. Farhan Mujaddidi b Hj
Hasyiri
Comments