Hukum Berkahwin Dengan Wanita Hamil Hasil Zina
Soal:
Perempuan yang bunting daripada zina itu adakah sah ia berkahwin dengan orang
yang lain daripada lelaki yang ia berzina kerana ada orang yang menghukum
perempuan yang bunting daripada zina tiada sah ia berkahwin dengan lelaki yang
lain daripada lelaki yang berzina sebelum ia beranak?
Maka
jawabnya: Orang yang menghukum tiada sah berkahwin perempuan yang bunting
daripada zina dengan lelaki yang lain daripada yang ia berzina sebelum beranak
itulah orang yang sesat.Barangkali ia belajar kepada syaitan suruh menghukum
begitu.
Bermula
yang sebenarnya perempuan yang berzina itu tidak ada iddah.Wallahi! Billahi!
Tallahi! Perempuan yang berzina itu tidak ada iddahnya kerana iddah itu
adakalanya dengan quru’ dan adakalanya dengan bulan dan adakalanya bunting dengan
beranak.Maka manakala tidak ada iddah maka tidak dikira quru’ dan beranak.
Masalah-
Perempuan yang bunting daripada zina apabila ia berkahwin sama ada berkahwin
dengan lelaki yang berzina dengan dia atau dengan lelaki yang lain nescaya
harus dan sah nikahnya.
Maka
jika beranak perempuan itu selepas wati’ suaminya itu 6 bulan 2 lahzoh, maka
anak itu dihukumkan anak suaminya itu.Walaupun masa bernikah dengan suaminya
itu doktor suruh periksa ambil gambar dan teropong sudah ada anak dalam perut
perempuan itu sudah 6 bulan mengandungnya.Maka syarak tidak pakai dengan
lihatnya dengan teropong dan tangkap gambar.Walau begitu sekalipun tidak boleh
dipakai kerana jadi buat binasa undang2 syarak yang sudah tetapnya.Maka tiada
harus siapa2 pindanya iaitu sekurang2 6 bulan 2 lahzoh dan sebanyak2 lama
bunting itu 4 tahun.
Maka
barangsiapa berkahwin dengan perempuan yang sunyi daripada iddah tidak kira
sama ada perempuan itu buncit perutnya atau tiada.Sama ada perempuan itu ada
anak dalam perutnya atau tiada, nescaya sah berkahwinnya tatkala itu.Dan
kemudian daripada ia wati’ akan dia 6 bulan 2 lahzoh maka beranak perempuan
itu, maka hukumnya anak itu ialah anak suaminya.Dan jika beranak kurang
daripada 6 bulan 2 lahzoh maka bukan anak suaminya.Hanya jadi anak tiri suaminya
yang haram ia berkahwin dengan anak itu kerana ia sudah wati’ perempuan itu.Dan
tiada batal wudhu’ ia bersentuh dengan anak itu.
Masalah-
Jika berzina seorang perempuan dengan Zaid sahaja tiada berzina dengan orang
yang lain sekali2, maka beranak perempuan itu daripada zina itu, maka harus dan
sah Zaid yang bapa zina itu ia berkahwin dengan anaknya yang daripada zina itu
serta makruh kerana mani daripada zina itu sia2 sahaja tiada dihormati.Maka
tidak ada iddahnya dan tiada dibangsa anak itu kepada bapa zina.Semacam dengan
binatang lembu kerbau jua, air maninya tidak ada harganya.Tidak dibangsa kepada
bapanya.
Rujukan:
Sullamu as-Sibyan susunan al-Allamah al-Haj Chik bin Ahmad al-Qadahi
Comments