Orang Melayu tertinggi tidak daftar sebagai pemilih

Oleh: SAIFULIZAM MOHAMAD
PUTRAJAYA 22 Sept. – Orang Melayu masih merupakan golongan tertinggi yang tidak mendaftar sebagai pengundi walaupun pelbagai program diatur untuk memudahkan mereka mendaftar.

Dalam program Gerakan Perdana Pendaftaran Pemilih yang berakhir bulan lepas, 90 peratus daripada 1.5 juta rakyat yang tidak mendaftar adalah orang Melayu dan kaum bumiputera yang lain.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman berkata, program yang menetapkan sasaran sebanyak 2.5 juta pemilih baru itu, mendapati sebahagian besar daripada sejuta pemilih baru yang mendaftar adalah bukan bumiputera.

“Secara keseluruhannya usaha itu gagal menarik kaum bumiputera termasuk penduduk pribumi di Sabah dan Sarawak. Saya tidak tahu apakah punca mereka tidak mahu berbuat demikian.

“Umur mereka pula adalah dalam lingkungan 21 hingga 35 tahun. Saya pun hairan dengan sikap tidak endah mereka. Mereka langsung tidak sedar kegagalan mendaftarkan diri boleh memberi kesan kepada masa depan negara,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Berbanding kaum bukan bumiputera, Ab. Rashid berkata, mereka lebih peka dengan hak yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negara.

“Sebagai contoh, kaum Cina, ibu bapa mereka sendiri ingatkan anak masing-masing supaya mendaftarkan diri sebagai pengundi. Saya amat memuji sikap yang ditunjukkan ini,’’ katanya lagi.

Ab. Rashid berkata, secara keseluruhan, jumlah mereka yang masih belum menjadi pemilih di negara ini adalah sebanyak 4.9 juta orang.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, SPR meletakkan sasaran 2.5 juta orang akan mendaftarkan diri sebagai pemilih baru melalui program gerakan tersebut.

“Malangnya, hanya sejuta sahaja yang mendaftar dan 1.5 juta tidak mendaftar,” katanya.

Sumber:Utusan

p/s:Sedarlah wahai bangsaku.Nasib negara dan bangsa kita terletak pada kepekaan kita.Jangan apabila tanah air dah tergadai baru nak ditangisi.Sudah tidak berguna lagi.Cepatlah mendaftar sebagai pengundi.

Comments

Popular posts from this blog

Biografi Ringkas Imam an-Nawawi رحمه الله

Makrifah Tauhid Bagi Jazam

Aurat Lelaki Ketika Solat