Sunday, November 4, 2007

kat sebuah kg, terdapat sekumpulanremaja yang suka lepak. sorang nameali, budin dan ciko. aktiviti depa ni,menyebabkan mate tok imam kat kg tutak senang. pada satu hari, tok imamtu datang nak tarbiyah depa ni. makaberlakulah pentekaran kecil antara dugolongan tersebutt. nak di pendekkancite. tok imam tu mencabar mangkuk 3ekor 2 ke surau. si ali berkata" tokingat kami ni jahil sangat ke? takpakami buktikan yang kami bukan nyejahil seperti yang si sangkakan". makapegilah tiga ekor tu ke surau. tokimam menyuruh ali untuk azan. ali puntanpa berlengah terus je"allahtaala... .allahtaala..". makaterselahlah kejahilan ali. bila naksembahyang je, tok imam td anggakattakbirat ulikram.... angkat sekali takkusyuk g.. angkat 2 kali tak kyusyukg.. masuk je kali yang ketiga.. budinpanggil tok imam " tok duduk katbelakang, biar saye je yang imam" tokimam pun undur le kebelakang. budinpun angkat le takbiratul ikram...allhahua kbar.... maka si makmum punngikut le si budin ni... tiba-tibabudin pusing ke belakang dan berkata"tengok tok sekali jee!!" makaterserlah kebodohan si budin. tok imampun meminta si ciko lak untuk jd imam.si ciko ni tidak lah pulak nakmenolak. die terus je jd imam solattersebut.. bermulalah dari takbirsampai le abis sembahyang. sip adewirid dan doa laie... punye lah raspektok imam kat si ciko niii.. masetengah dok sembang tok imam memujileee si ciko nii.. make denganbongkaknye si ciko berkata " tu belumambil wuduk laie tu"

Sumber:Frienster Saloma.

1 comment:

Pak Ngah said...

:: menarik jugak cerita-ceriti tu... macam cerita dulu2 tu... cerita 3 orang mualaf belajar solat...