Manusia Berbeza Antara Satu Sama Lain

 

Allah Taala memberikan keistimewaan kepada anak-anak Adam dengan segala nikmat-Nya yang khusus lalu Dia menjadikan mereka sebaik-baik ciptaan melebihi kebanyakan ciptaan-Nya. Allah Taala menjadikan mereka sebaik-baik makhluk, tabiat yang paling sempurna, susunan kejadian yang paling seimbang, kehidupan yang penuh kenikmatan, sebaik-baik perjalanan menuju tempat Kembali sesuai dengan kurniaan akal yang sedar serta harapan yang jelas memimpin mereka.

Allah Taala jualah yang menghiasi manusia dengan keindahan adab yang baik, budi pekerti yang mulia, lantaran itu mereka dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Allah Taala juga memuliakan Pembina ke atas binaannya, raja ke atas hambanya, pemimpin ke atas rakyatnya, supaya menjadi jalan agar mereka mengetahui perbezaan antara Pencipta dan makhluk, di samping hujah yang jelas bagi mengesahkan kewujudan Pencipta yang Qadim (azali). Cuma mereka yang keras hati, ingkar dan angkuh Sahaja yang akan menafikannya.

Dengan belas kasihan-Nya, sekali lagi Allah Taala mengurniakan kepada manusia dengan menjadikan mereka berbeza dari sudut akal dan buah fikiran, sebagaimana Allah Taala menjadikan harta yang dimiliki, kedudukan dan pangkat mereka tidak sama. Ini kerana sekiranya ditakdirkan keadaan mereka itu sama atau hamper sama, maka hal tersebut akan membawa kepada kerosakan yang kemudiannya berakhir dengan kebinasaan akibat daripada perbalahan dan persengketaan yang mencetuskan penindasan dan kezaliman.

Sesungguhnya orang yang berakal akan mengetahui sekiranya semua manusia menjadi raja, maka mereka akan saling berperang sesama mereka. Atau sekiranya ditakdirkan semuanya menjadi manusia biasa, nescaya akan binasa juga dengan sendirinya. Andai kata semuanya kaya, maka tidak ada yang akan bekerja untuk orang lain mahupun adanya tempat untuk dihulurkan bantuan. Jika semuanya miskin pula, mereka akan menderita mati dan binasa dalam kemiskinan.

Oleh itu, apabila sifat cemburu dan suka berbangga itu menjadi tabiat semula jadi diri manusia, maka perbezaan taraf hidup dan keadaan mereka menjadi daya penyebab kepada kelangsungan dan kepuasan hidup.

Justeru, seorang yang memiliki kekayaan duniawi dengan cara yang begitu mudah namun tidak memiliki ilmu dan adab, apabila melihat keadaan orang yang cerdik pandai namun hidup dalam serba kekurangan, maka dia tidak sangsi lagi bahkan meyakini bahawa harta yang dimilikinya itu sebenarnya Ganti kepada kecerdasan akal yang tidak dimilikinya.

Manakala seorang yang beradab mulia namun fakir miskin, apabila dia menghalusi keadaan si kaya yang jahil maka tanpa ragu lagi dirinya itu sebenarnya dimuliakan dan diutamakan berbanding si kaya tersebut.

Begitu juga halnya seorang pekerja mahir yang menjalani kehidupan menerusi Kemahiran yang dimilikinya. Dia tidak akan iri hati kepada raja yang banyak bertanya ataupun luas kuasanya. Semu itu petanda hikmah dan bukti kehalusan tadbir-Nya, dan tanda-tanda Rahmat dan belas kasihan-Nya.

Comments

Popular posts from this blog

Biografi Ringkas Imam an-Nawawi رحمه الله

Makrifah Tauhid Bagi Jazam

Aurat Lelaki Ketika Solat