Adakah Boleh Berhujah Dengan Qadha dan Qadar?


 

Persoalan tentang bolehkah berhujah dengan qadha dan qadar, ada tiga perbahasan hukum mengikut keadaan sama ada tidak boleh, boleh malah ada ketikanya hukumnya menjadi wajib.

Pertama: Tidak harus berhujah dengan qadha dan qadar dalam dua situasi.

Situasi pertama: Berhujah dengan qadha dan qadar sebelum berlaku agar dapat melakukannya. Contohnya seseorang berkata: “Allah telah mentaqdirkan kepadaku berzina” sebagai tujuannya dengan demikian itu untuk membolehkannya melakukan zina.

Situasi kedua: Berhujah selepas berlakunya maksiat dengan tujuan untuk melepaskan diri daripada pembalasannya. Contohnya apabila disabitkan bersalah melakukan zina lalu dia berkata: “Allah telah mentaqdirkan demikian itu kepadaku” tujuannya agar terlepas daripada hukuman hudud.

Hal kedua: Berhujah dengan qadha dan qadar selepas terjadi untuk menolak kecaman sahaja, maka tidak mengapa. Dalam suatu hadis:

تَحَاجَّ آدَمُ وَمُوسَى، فَقَالَ لَهُ مُوسَى: أَنْتَ آدَمُ الَّذِي أَغْوَيْتَ النَّاسَ وَأَخْرَجْتَهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَى الْأَرْضِ؟ فَقَالَ لَهُ آدَمُ: أَنْتَ مُوسَى الَّذِي أَعْطَاكَ اللَّهُ عِلْمَ كُلِّ شَيْءٍ، وَاصْطَفَاكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَتِهِ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: أَتَلُومُنِي عَلَى أَمْرٍ كَانَ قَدْ كُتِبَ عَلَيَّ أَنْ أَفْعَلَ مِنْ قَبْلِ أَنْ أُخْلَقَ؟ " قَالَ: «فَحَاجَّ آدَمُ مُوسَى»

Maksudnya: Nabi Adam a.s berdebat dengan Nabi Musa a.s. Berkata Nabi Musa: “Kamu bapa manusia yang menjadi sebab bagi pengeluaran anak-anakmu daripada syurga dengan sebab engkau makan daripada pokok itu”. Maka jawab Nabi Adam: “Wahai Musa, maka engkau yang dipilih Tuhan sebagai kalimullah, telah menulis bagimu Taurat dengan tanganNya (maksudnya kekuasaanNya), engkau mencela aku atas perkara yang telah ditetapkan oleh Allah Taala ke atasku 40 ribu tahun sebelum penciptaanku”. Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم: (Maka telah berhujah Nabi Adam akan Musa).

Hadis ini menarik untuk dibahaskan. Saya akan bahaskan sedikit.

Dalam menghuraikan hadis ini ada beberapa pandangan para ulama. Antaranya yang dicela tersebut adalah perbuatan yang mengeluarkan dirinya dan zuriatnya daripada syurga. Bukan mencela perbuatan maksiat kerana sudah maklum para Nabi adalah maksum. Keduanya ada di kalangan ulama yang mengatakan Nabi Adam berhujah dengan qadha qadar di sini terhadap musibah yang menimpanya. Ini termasuk dalam hal ketiga yang akan diterangkan kelak. Ketiga: Hujah Nabi Adam tersebut berlaku selepas zaman taklif, iaitu berlaku selepas kewafatan dalam alam ruh. Keempat: Nabi Musa tidak berhak untuk mencela Nabi Adam kerana Baginda tidak pernah diperintahkan untuk melakukan perkara sedemikian. Kelima: Huraian ini lemah sedikit, iaitu sebagai anak, tidak wajar dan tidak beradab untuk Nabi Musa mencela bapa sendiri, iaitu Nabi Adam.

Hal ketiga: Wajib berhujah dengan qadha qadar. Wajib untuk qadha dan qadar bagi meringankan yang terkena musibah dahsyat. Juga untuk mengurangkan kesombongan dan ketakburan semasa senang.

والله أعلم بالصواب

Comments

Popular posts from this blog

Biografi Ringkas Imam an-Nawawi رحمه الله

Makrifah Tauhid Bagi Jazam

Aurat Lelaki Ketika Solat