Benar Dalam Mengenal Jiwa dan Memeliharanya
Firman Allah Taala yang bermaksud:
“Wahai
orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang kuat
menegakkan keadilan, menjadi saksi kebenaran kerana Allah, biarpun terhadap
dirimu sendiri, atau ibu bapamu, atau kerabatmu.” (an-Nisa’: 135)
Bersabda
Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang bermaksud:
“Musuh yang
amat jahat kepadamu ialah nafsumu yang berada di antara kedua rusukmu. Sesudah
itu iala isterimu, kemudian anak-anakmu, kemudian kaum kerabat yang terdekat
dan yang terdekat.”
Di antara sifat
seorang yang benar dalam penujuannya kepada Allah Taala, hendaklah ia menggesa
dirinya untuk mentaati Allah Taala serta menuntut keredhaanNya. Kiranya jiwanya
menurut petunjuk ini, maka hendaklah ia mensyukuri Allah Taala serta berbakti kepada
jiwa tersebut.
Demikianlah
diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa orang ramai telah melihatnya sedang
mencari sesuatu untuk dibuat alas. Maka beliau ditanya: Apa yang engkau buat
ini? Jawabnya: Mencari sesuatu untuk membuat alas diriku, kerana jika aku tidak
membuat baik kepadanya, nescaya ia tidak akan menurut petunjukku.
Andaikata jiwa
itu masih tidak mahu menurut apa yang diredhai Allah, sedang ia sering
berdalih-dalih untuk melaksanakan yang demikian, maka hendaklah anda menahan
keinginannya dalam hidup, dan selalu melawan kehendaknya. Sesudah itu hendaklah
anda menentangnya pada jalan Allah kerana Allah, serta anda mengadukan halnya
kepada Allah, moga-moga Dia akan membetulkannya.
Janganlah
hendaknya anda mencelanya pada suatu ketika, sedang anda memberinya muka pada ketika
yang lain. Hendaklah anda mengingatkannya tentang keaibannya serta mencelanya
terhadap segala perbuatan yang tidak diredhai Allah Taala.
Demikianlah,
sebagaimana yang diriwayatkan oleh setengah ulama, katanya: Aku sudah
mengetahui, bahawa adalah baik untuk kepentingan diriku, aku tahu tentang
keburukannya.
Memadailah
seseorang itu akan dikira berdosa, apabila dia mengetahui sesuatu keaiban pada
dirinya, akan tetapi dia tetap tidak mahu membetulkannya, dan tidak pula dia
menganjurkan dirinya untuk bertaubat.
Sesetengah
ulama berkata pula: Jika anda benar ingin mencela dirimu (atas kesalahannya),
maka jika orang lain mencelamu atas kesalahanmu, janganlah anda marah pula terhadapnya.
Jika jiwamu
mengajakmu untuk melakukan salah satu syahwat, ataupun memasyghulkan hatimu
untuk membuat sesuatu yang diharamkan Allah seraya mengendahkan perbuatannya,
maka hendaklah anda menuduh jiwa itu suatu tuduhan yang boleh menariknya untuk
membetulkan keadaannya. Juga hendaklah anda melarangnya seperti larangan
seorang tuan terhadap hambanya. Hendaklah anda menahannya dari berfoya-foya
dalam kelazatan serta menganjurkannya supaya menurut jejak langkah orang-orang
yang terdahulu daripadanya.
Sumber: “Masalah
Sufi atau Jalan Menuju Kepada Allah” karya Abu Said al-Kharraz, olahan Syeikh
Abd Halim Mahmud, bekas Syeikhul Azhar, terjemahan oleh Syed Ahmad Semait.
Comments