Sifat Syurga dan Kenikmatannya
Allah
Taala berfirman dalam surah Ali Imran ayat 133 yang bermaksud:
“Segeralah
kamu mendapatkan pengampunan daripada Tuhan kamu (dengan mengerjakan amalan
ketaatan kepada Allah dan amalan yang menghampirkan diri kepadaNya), dan ke
arah syurga yang luasnya tujuh petala langit dan bumi.”
Ibnu
Abbas r.a berkata: “Jika tujuh petala langit dan bumi dicantumkan satu sama
lain, maka selebar dan sebesar itulah syurga.”
Imam
Ath-Thabarani berkata: “Apabila Allah mencipta syurga, difirmankan kepadanya;
Perluaskanlah dirimu! Syurga berkata: Wahai Tuhanku, sejauh perjalanan berapa
luasku itu? Allah berfirman: Sejauh perjalanan 100 tahun. Syurga pun meluaskan
dirinya sejauh perjalanan 100 tahun. Kemudian Allah berfirman: Luaskan lagi
dirimu! Syurga berkata: Wahai Tuhanku, sejauh mana lagi luasku? Allah
berfirman: Luaskan dirimu sekadar muat rahmatKu. Syurga pun meluaskan dirinya
hingga tiba di batas dan tiada kesudahannya sepertimana rahmat Allah itu tiada
batas dan akhirnya.
Imam
Nasiruddin as-Samarqandi di dalam tafsirnya mengenai firman Allah Taala dalam
surah al-Kahfi ayat 109 yang bermaksud: “Katakanlah, wahai Muhammad, andainya
segala air laut itu menjadi tinta untuk menuliskan segala kalimat Tuhanku itu
(iaitu segala yang dijanjikan Allah Taala untuk hamba2Nya yang mukminin di
dalam syurga yang berupa pahala) nescaya air laut itu akan kehabisan sebelum
habisnya dituliskan segala kalimat Tuhanku itu.”
Telah
berkata Ibnu Abbas r.a menerangkan bahawa syurga itu terus bertambah luas sejak
dari hari diciptakannya oleh Allah Taala hinggalah ke hari Kiamat.
Apabila
Nabi Yususf a.s dicampakkan ke dalam telaga dan dipukul oleh saudaranya,
Malaikat berkata: “Wahai Tuhanku, saudara2 Yusuf memukulnya. Allah berfirman:
Itu tidak sebesar mana jika dibandingkan dengan negeri Mesir menjadi
kepunyaannya dan ia berkuasa ke atas perbendaharaannya. Begitu juga orang
mukmin berada di sakaratul-maut, Malaikat akan berkata: Wahai Tuhanku,
sesungguhnya hambaMu sedang berada di tengah2 kedukaan menghadapi mati. Allah Taala
berfirman: “Ini terlalu sedikit dibandingkan dengan nikmat syurga yang Aku
janjikan kepadanya.”
Di
antara nikmat syurga ialah firman Allah dalam surah ad-Dahr ayat 19&20 yang
bermaksud:
“Mereka
ahli syurga itu dikelilingi anak2 yang kekal. Apabila engkau melihat mereka
wahai Muhammad, engkau sangkakan mereka itu mutiara yang bertaburan, dan
apabila engkau melihat di sana nanti engkau lihat nikmat yang tidak dapat
engkau sifatkannya dan kerajaan yang amat besar.”
Iaitu
ahli syurga dikelilingi khadam2 yang berupa kanak2 yang belum baligh kekal
dalam bentuknya tidak berubah daripada kejadiannya daripada kanak2 kepada
dewasa kemudian tua. Mereka dijadikan oleh Allah Taala berada di dalam syurga
untuk berkhidmat kepada ahlinya dan kanak2 itu bukan daripada kanak2 dunia.
Mereka dikatakan anak2 bidadari menurut qaul yang Sahih. Dikatakan juga mereka
anak orang2 kafir yang mati dalam usia kecil. Dikatakan juga mereka anak orang2
mukminin.
Abdullah
bin Umar r.a berkata: “Tiada seorang pun dari kalangan ahli syurga melainkan
seramai seribu kanak2 berkhidmat untuknya. Setiap seorang ghulam atau kanak2
itu memberi khidmat yang berlainan daripada khidmat yang diberikan oleh
rakannya. Apabila mereka sibuk menjalankan khidmat kepada tuan masing2, mereka
kelihatan seperti lu’lu’ (mutiara) yang bertaburan. Demikianlah sifat khadam2
itu.”
Sementara
sifat makhdum iaitu orang yang diberikan khidmat itu, maka diriwayatkan
daripada Hasan bahawa apabila dibacakan ayat di atas, para Sahabat bertanya:
Wahai Rasulullah, bagaimanakah sifat makhdum itu? Nabi SAW bersabda: Kelebihan
makhdum ke atas khadam itu ialah seperti kelebihan bulan malam purnama ke atas
segala bintang2.
Nabi
SAW bersabda: “Ahli syurga yang paling rendah kedudukannya ialah orang yang
menyeru khadamnya lalu dijawab oleh 1000 orang khadam di pintunya; Labbaik…Labbaik.
Sebuah
Hadis lagi menyebut, ahli syurga yang paling rendah kedudukannya ialah orang
yang mendapati kerajaannya seluas perjalanan 1000 tahun dan ia dapat melihat
yang paling jauh sekali seperti melihat yang paling hampir kepadanya.
Sufyan
ats-Tsauri berkata: “Kami telah disampaikan bahawa para Malaikat memberi salam
kepada kerajaan yang amat luas itu. Dikatakan bahawa mahkota yang berada di
atas kepala mereka seperti yang ada di atas kepala raja2 dan yang lebih besar
darjatnya ialah orang yang melihat wajah Tuhannya setiap hari.”
Ibnu
Abbas r.a berkata: “Tiada sesuatu dalam dunia yang menyamai sesuatu di dalam
syurga kecuali pada nama sahaja. Ada pun ‘ainnya jauh berbeza, kerana segala
yang ada di dalam syurga itu lebih mulia dan lebih tinggi. Emas dan perak dalam
syurga umpamanya amat bersih zahir dan batinnya serta amat jernih.”
Riwayat
daripada Ibnu Abbas r.a mengenai firman Allah Taala dalam surah al-Kahfi ayat
31 yang bermaksud: “Mereka duduk bersandar di atas arikah iaitu ranjang2
pengantin.”
Katanya,
Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya seorang lelaki berkahwin dalam sebulan iaitu
dalam tempoh sebulan dengan 1000 Hurul-‘Iin (bidadari) dan ia mendakapi setiap
seorang daripada mereka mengikut selama umurnya di dunia.”
Suatu
riwayat daripada Abdullah bin Abbas r.a menyebut: “Seorang lelaki ahli syurga
akan mendakap Hurul-‘Iin selama 70 tahun. Ia tidak jemu memperisterikannya dan
Hurul-‘Iin itu tidak jemu mempersuamikannya. Setiap kali ia datang menemui
Hurul-‘Iin itu ia mendapatinya masih gadis dan setiap kali Hurul-‘Iin itu
datang, syahwat lelaki itu kepadanya timbul kembali dan dijimaknya mengikut
kekuatan 70 lelaki. Tiada air mani yang keluar daripada kedua2nya.
Ambo
nukilkan perihal syurga ini daripada kitab “Bingkisan Mutiara” yang dirumikan
daripada kitab Jawi “al-Jawhar al-Mawhub” oleh Syekh Ali Abd Rahman
al-Kalantani.
Comments