Sekitar Disyariatkan Tasawuf dan Hakikat Tasawuf ( Part 1 )
Penentang ahli sufi
mendakwa bahawa tasawuf adalah suatu bidaah yang diseludup masuk ke dalam
Islam.Mereka juga mendakwa bahawa ia tidak dikenali melainkan selepas tiga
kurun yang pertama.Mereka juga mendakwa ia tidak ada sanad atau sandaran
daripada Kitab dan Sunnah berhujahkan kalimah “Tasawuf” atau “Sufiyyah ( صوفية ) tidak warid dalam al-Quran al-Karim dan hadis
Rasul SAW mahupun atsar para sahabat.
Jawapan
kepada perkara tersebut: Sesungguhnya kami ketika mencari hukum tasawuf, tak
dapat tidak mesti mendatangkan haqiqatnya berdasarkan qaedah yang masyhur:
“الحكم
على الشيء فرع عن تصوره “
“Hukum
ke atas sesuatu perkara diambil daripada gambaran perkara tersebut” Jadi apakah
haqiqat tasawuf yang didakwa bahawa ianya bidaah yang diseludup ke dalam Islam?
Kami
bawakan sebahagian daripada takrifannya dari segi istilah yang menggambarkan
haqiqatnya: Di mana al-Imam Abu Muhammad al-Jariri r.a telah mentakrifkannya
sebagai:- “Masuk ke dalam setiap akhlak yang mulia, dan keluar daripada setiap
akhlak yang hina.” ( rujuk ar-Risalah al-Qusyairiyah )
Berdasarkan
takrif tersebut, apakah patut dikatakan bahawa ianya bukan daripada ajaran
Islam? Al-Imam Makruf al-Kurkhi r.a mentakrifakannya sebagai:- “Mengambil
dengan haqiqat2 dan berputus asa daripada apa yang ada di tangan para makhluk”
( rujukan yang sama ). Adakah perkara ini dikira keluar daripada Islam?
Al-Imam
asy-Syarif al-Jurjani berkata dalam kitabnya at-Takrifat:- “Tasawuf adalah
berpendirian dengan mengikuti adab2 syariat secara zohir maka terpakai hukumnya
daripada zohir kepada batin, dan juga mengikuti adab2 syariat secara batin maka
terpakai hukumnya daripada batin kepada zohir.Maka berhasillah bagi mereka yang
beradab dengan dua hokum tersebut ( zohir dan batin ) suatu kesempurnaan.”
Maka
demi Allah, adakah dikira perkara tersebut suatu bidaah yang diseludup ke dalam
Islam? Dan apa pula saki baki yang tinggal dalam Islam apabila dibuang adab2
syariahnya dan diabaikan haqiqat2nya lalu diganti dengan kebatilan serta
tamakkan kepada apa yang ada di sisi makhluk?Apa lagi yang tinggal apabila kaum
Muslimin membuang dalam diri mereka akhlak yang mulia lalu memasukkan akhlak
yang hina?
Sesungguhnya
tasawuf yang kami datangkan takrifannya di sini dan juga dalam kitab2 para
ulama yang lain adalah ruh Islam kerana ia adalah ibarat daripada bahagian
Ihsan daripada agama yang suci ini yang disebut oleh Sayyidina Rasulullah SAW
dalam hadis Muttafaq alaih:
الإحسان أن تعبد الله كأنك
تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك
“Ihsan itu adalah engkau
menyembah Allah seolah2 engkau melihatNya.Sekiranya tidak demikian,
sesungguhnya Dia melihat engkau.”
Comments