Imam Jaafar as-Sodiq
Gambar di atas adalah Syeikh Soleh al-Ja'fari yang merupakan bekas Imam Masjid al-Azhar dan berketurunan Imam Jaafar as-Sodiq
Imam Jaafar as-Sodiq ialah cicit kepada cucu
Rasulullah.Namanya ialah Jaafar b Muhammad b Ali b Husain b Ali b Abi
Talib.Ulama besar ini dikenali juga dengan nama Jaafar as-Sodiq.Beliau
dilahirkan pada tahun 80 H.
Dari sebelah ayahnya, nasab beliau
bersambung hingga Sayyidina Ali r.a sementara dari sebelah ibunya pula, nasab
beliau bersambung hingga Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq.
Selain mulia dari segi nasabnya,
Jaafar as-Sodiq juga sangat alim dan memiliki ilmu yang sangat luas.Beliau
diakui sebagai salah seorang ulama besar kota Madinah pada masa itu.Disebabkan
itu, Syiah mendakwa Imam Jaafar sebagai imam mereka.Namun, beliau sendiri
sangat membenci Syiah kerana mereka suka mencela Abu Bakar as-Siddiq, moyang
beliau sendiri.
GURU-GURU
Imam Jaafar berguru dengan ramai
ulama Madinah.Antaranya ialah ayahnya sendiri Muhammad al-Baqir, al-Qasim bin
Muhammad(datuknya daripada sebelah ibu), Ibn Syihab az-Zuhri, Muhammad b
al-Munkadir, Ubaidullah b Abi Rafi’, Urwah b az-Zubair dan Ata’ b Rabah.
Murid2 beliau sangat ramai, sebahagiannya
ialah ulama2 terkenal pada saat itu.Mereka ialah anaknya sendiri Musa al-Kazim,
Imam Malik b Anas, Imam Abu Hanifah, Ibn Juraij, Ibn Ishaq, Sufyan al-Thauri,
Syu’bah, Sufyan b Uyainah dan ramai lagi.
JAAFAR DAN SAHABAT NABI
Syiah selalu menyebarkan berita
palsu kononnya Imam Jaafar membenci para sahabat Nabi termasuk Sayyidina Abu
Bakar.Berita palsu ini telah tersebar semenjak masa hidup Imam Jaafar hingga ke
hari ini.Berkali2 Imam Jaafar hingga ke hari ini.Berkali2 Imam Jaafar menepis
khabar angin tersebut.
Zuhair b Muawiyah berkata: “Seorang
jiranku mengatakan bahawa engkau membenci Abu Bakar dan Umar.” Beliau menjawab:
“Semoga Allah membenci jiranmu itu.Demi Allah, aku berharap mendapat manfaat di
akhirat kerana tergolong dalam keluarga Abu Bakar.”
Pada ketika lain, Imam Jaafar
berkata kepada Salim b Abi Hafsah: “Wahai Salim, adakah wajar seseorang memaki
moyangnya sendiri?Abu Bakar ialah moyangku.Aku tidak akan mendapat syafaat
Rasulullah SAW pada hari kiamat nanti jika tidak mencintai Abu Bakar dan Umar.”
Daripada Hannan b Sudair: “Aku
mendengar Imam Jaafar ditanya tentang Sayyidina Abu Bakar dan Umar.Beliau
menjawab: “Engkau bertanya tentang 2 manusia yang sekarang ini telah memakan
buah2an syurga.”
Az-Zahabi berkata: “Ucapan sebegini
sangat banyak dan mutawatir diriwayatkan daripada Imam Jaafar.Aku bersaksi
dengan nama Allah, beliau jujur dalam ucapan ini.Beliau tidak menyimpan
kemunafikan.Semoga Allah memurkai Syiah Rafidhah.”
Syiah selalu mengatakan bahawa
Jaafar as-Sodiq mengucapkan kalimat2 ini hanya untuk melindungi dirinya
daripada gangguan Ahli Sunnah.Padahal beliau sangat jujur dalam ucapannya dan
tidak pernah melakukan taqiyah.
Abu Hanifah pernah ditanya: “Siapakah
orang yang paling faqih yang pernah engkau temui?” Abu Hanifah menjawab: “Aku
tidak pernah menjumpai seseorang yang lebih faqih daripada Imam Jaafar.”
Kajian lengkap tentang fiqah Imam
Jaafar telah ditulis oleh Syeikh Abu Zahrah dalam kitabnya yang bertajuk “Al-Imam
Jaafar as-Sadiq: Hayaatuhu wa ‘Asruh, Ara’uhu wa Fiqhuh”.Beliau menyimpulkan
bahawa ulama2 ahlulbait tidak pernah putus hubungan dengan para sahabat dan
tabiin.Imam Ali Zainal Abidin(datuk Imam Jaafar) selalu menghadiri majlis2 ilmu
mereka.Penghargaan juga kecintaan masyarakat sangat besar kepada keluarga Nabi
SAW.
Walau bagaimanapun, tidak semua
pendapat yang diriwayatkan daripada beliau dapat diterima.Kita mesti selalu
mengkaji setiap perawi yang meriwayatkannya.Ini kerana para perawi Syiah sering
menyebutkan daripada Imam Jaafar perkara2 yang tidak pernah beliau ucapkan.Jika
perawi daripadanya ialah para ulama seperti Sufyan, Syu’bah dan Imam Malik,
maka riwayatnya diterima.Namun jika perawi daripadanya Zurarah b As’ad, Harith
b Umair dan Ma’bad b Amr, maka riwayatnya ditolak kerana mereka ini pemalsu
hadis.
Zakaria as-Saji berkata: “Imam
Jaafar seseorang yang sangat jujur dan dipercayai.Jika orang yang meriwayatkan
daripadanya thiqah, maka hadisnya betul.”
Comments