Pelantikan Imam@Pemerintah
Berkata Imam al-Laqqani r.a:
وواجب نصب إمام عدل***بالشرع فاعلم لا بحكم
العقل
فليس ركنا يعتقد في الدين***فلا تزغ عن أمره
المبين
إلا بكفر فنبذن عهده***فالله يكفينا أذاه
وحده
بغير هذا لا يباح صرفه***وليس يعزل إن أزيل
وصفه
Yakni
wajib atas tiap2 orang yang mukallaf atas kifayah(fardhu kifayah) mendirikan ia
akan imam yang adil dengan syarak(yakni wajibnya melantik Imam dengan dalil
syarak).Maka engkau ketahuilah tiada dengan hukum akal halnya khilaf dengan
iktiqad orang Muktazilah bahawasanya kepadanya(Muktazilah) wajib mendirikan
Imam atas hukum akal.Maka tiada ia menjadi rukun yang wajib ia dalam ugama
Islam seperti solat dan zakat dan puasa.Dan jangan engkau berpaling daripada
perintahnya(Imam) yang benar ia dalam syarak melainkan dengan perbuatan yang
menjadi kufur, maka engkau keluarlah daripada perintahnya halnya zohir.Maka
Allah Taala jua yang memeliharakan akan kita jahatnya kerana bahawasanya Allah
Taala jua yang bersifat wahdaniyah.Dan lainnya inilah(selain kufur) tiada harus
bagimu keluar daripada perintahnya halnya zohir.Dan tiada hilang ia kepada
Allah Taala(tidak dipecat) sebab hilang adilnya .
Dan
setengah syarat Imam itu Islam, baligh, ‘aqil, adil, syuja’(berani), dan
kamil(sempurna) akalnya.Dan sebabnya Imam menjadi itu hasil ia dengan tiga
sebab.
Pertama:-
Dengan aqad daripada Ahlu aqdi seperti ulama dan barang sebagainya dan daripada
ahlul hilli: yakni orang yang kuat dalam pekerjaan menjadikan imam seperti
dahulu baligh dibilang(sifat2 yang disebut) yang ditakut oleh orang yang banyak
dan barang sebagainya.
Dan
kedua:- Sebab wasiat Imam kepada khalifahnya.Sebagaimana Sayyidina Abu Bakar
r.a mewasiatkan Sayyidina Umar r.a menjadi khalifah selepasnya.
Dan
ketiga:- Sebab mengalih setengahnya akan setengahnya dan jikalau fasiq
sekalipun dan jikalau kafir sekalipun atas kata setengah ulama yang rajih.Dan
jikalau permpuan atau kanak2 sekalipun atas kata setengah ulama yang rajih.Maka
inilah yang telah zahir dalam zaman ini.Wallahu a’lam.
Dan
wajib pula atas Imam menyuruh akan rakyatnya daripada mengerjakan barang yang
disuruhkan oleh Allah Taala akan hambaNya dan menegahkan barang yang ditegahkan
oleh Allah Taala atas hambaNya.Dan wajib pula atasnya menolakkan seorang yang
zalim ia akan rakyatnya dan mengerjakan ia akan sekelian perbuatan yang
maslahat akan rakyatnya dan barangsebagainya kerana diceritakan dalam khabar
bahawasanya duduk Imam dalam suatu saat halnya atas insaf atas rakyatnya atau
menolakkan ia akan rakyatnya daripada orang yang zalim atas rakyatnya itu
terlebih baik daripada mengerjakan ibadat setahun.
Dan
kerana di dalam khabar pula bahawasanya orang yang menyuruh akan mengerjakan
kebajikan itu seperti orang yang mengerjakan dalam pahalanya dan banyaklah
khabar dalam tahzirkan(mengancam) atas pekerjaan Imam dan targhib(menyukakan)
atasnya.
Berkata
Imam al-Baijuri dalam Tuhfatul Murid:
بغير هذا الكفر من جميع المعاصي لا يجوز خلعه
عن الإمامة لا جهرا ولا سرا.
Maksudnya:
“Selain daripada kufur daripada segala maksiat, maka tidak harus untuk mencabut
jawatan Imam tersebut sama ada gerakan secara terang2an mahupun rahsia.”
Rujukan:
1)Tuhfatul
Murid karya Imam al-Baijuri, ditahqiq Dr Ali Jumuah.
2)Syarah
Matan Jauharatut Tauhid - Jawi
Comments