Harus Berburu Dengan Setiap Haiwan Pemangsa Yang Melukakan
Harus berburu dengan setiap haiwan pemangsa yang melukakan
seperti burung pemburu(helang), anjing dan beruang yang terlatih.Maka jika dia
tidak dapat menyembelihnya tanpa kecuaian hinggakan buruan itu mati, halal ia
kerana firman Allah Taala:
أحل لكم الطيبات وما علمتم من الجوارح
Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu akan
yang baik-baik dan apa yang kamu ajari daripada haiwan yang melukakan”
Syarat2 terlatihnya itu lima.Yang
pertama bahawa adalah ia terlatih kerana ayat itu.Terlatihnya itu adalah dengan
bahawa ia berlepas dengan dilepaskan.Iaitu ia bergerak dengan dia(tuan)
menyuruh dan dengan bahawa ia terhenti dengan dia(tuan) menyuruh berhenti pada
permulaan dan selepas laju larinya.Kata Imam Syafii: “Apabila kamu suruh anjing
itu maka dia menerima arahan dan apabila kamu menegahnya maka dia menerima
tegahan maka ia mukallab(terlatih).
Dan dengan bahawa ia memegang buruan
itu untuk diambil oleh orang yang melepaskannya.Dan dengan bahawa ia tidak
makan darinya, iaitu dari dagingnya atau umpamanya seperti kulitnya dan organ
dalamannya sebelum membunuhnya atau selepasnya kerana sabda Nabi SAW:
فإن أكل فلا تأكل فإنما أمسكه على نفسه – رواه الشيخان
Maksudnya: “Maka jika ia makan maka
jangan kamu makan kerana ia hanyalah menangkap buruan itu untuk dirinya”. (HR
Bukhari dan Muslim)
Dan dengan bahawa berulang2 padanya
demikian itu(perkara2 yang telah disebutkan) sekali selepas yang lain hingga
disangkakan terlatihnya.Rujukan pada demikian itu adalah kepada ahli yang mahir
dengan haiwan pemburu.Maka jika tidak kedapatan syarat2 yang diiktibarkan pada
terlatihnya ini tidak halal memakan apa yang ia tangkap dengan ijmak
sepertimana yang dikatakan dalam Majmuk, melainkan ia didapati masih hidup
iaitu dia mendapati ada padanya nyawa mustaqirrah, maka dia menyembelih ketika
itu, maka ianya halal kerana kata Nabi SAW kepada Abu Tha’labah al-Khusyani
pada hadisnya:
وما صدت بكلبك غير المعلم فأدركت ذكاته فكل – متفق عليه
Maksudnya: “Apa yang kamu buru dengan
anjing kamu yang tidak terlatih maka kamu dapat menyembelihnya maka makanlah
ia”.
Tanbih:- Tanda nyawa mustaqirrah itu
kuat gerak selepas dipotong halkum dan mari’ di atas qaul yang paling sahih di
dalam Zawaid dan Majmuk.
Syarat keduanya:- Bahawa dia(tuan)
melepaskannya.Jikalau ia berlepas dengan sendirinya dan membunuh buruan, tidak halal
ia kerana ternafi melepaskannya.Melainkan bahawa tuannya menegahnya maka ia
berhenti kemudian dia(tuan) melepaskannya.Maka halal ia kerana ujud melepaskan
itu.
Syarat ketiganya:- bahawa dia(tuan)
melepaskannya kepada buruan yang tertentu atau kelompok.Maka kalau dia
melepaskannya tidak kepada sesuatu seperti dia melepaskannya untuk menguji
kekuatannya maka ia membunuh buruan, tidak halal ia kerana ketiadaan
melepaskannya ke atas buruan itu.Seumpamanya pada syarat ini adalah anak panah
dan umpamanya.Maka kalau dia melepaskan anak panah kerana menguji kekuatannya
maka ia membunuh satu buruan, tidak halal ia.
Syarat keempatnya:- Bahawa tidak
ghaib darinya buruan itu, kemudian dia mendapatinya selepas ghaibnya dalam
keadaan mati.Maka jika ghaib darinya lalu dia mendapatinya mati haram ia kerana
ihtimal matinya dengan sebab yang lain.
Syarat kelimanya:- Bahawa tidak
terhempas ia dari atas ke bawah dan tidak jatuh ia ke dalam air atau api.Jika
tidak, maka haram ia kerana ihtimal matinya dengan sebab yang kedua.
Tempat gigitan anjing pada buruan
adalah najis sama seperti selainnya daripada benda yang dinajiskan oleh
anjing.Yang paling sahih bahawa tidak dimaafkan darinya dan bahawa memada
membasuhnya 7 kali dengan air dan tanah pada satu daripadanya sama seperti
selainnya.Dan bahawa tidak wajib mengikis tempat gigitan itu dan membuangkannya
kerana ia tidak warid.
Rujukan:
1)Al-Iqna’ bagi Syeikh Khatib
asy-Syarbini r.a
2)Tuhfatut Tullab Syarah Tahrir bagi
Syeikh Zakaria al-Ansori.
Diolah oleh,
Mohd Amir Md Azmi,
Ex-SMKAK, Ex-KISAS
Comments