Beberapa persoalan feqah tentang hubungan lelaki dan wanita
Assalamualaikum, ada
sorang teman bertanyakan kepada saya soalan yang berikut.In sya Allah saya akan
cuba menjawab sekadar kemampuan.
1-
:بين
حد العورة بين الأشخاص الاَتية
-عورة المرأة أمام ابن خال البالغ
-عورة المرأة مع ابن أخيها البالغ
-عورة المرأة مع زوج ابنتها
-عورة المرأة مع ابن زوجها الثاني
2- قال تعالى: وَ لاَ يَضْرِ بْنَ بِاَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ. ما المراد بالزينة الخفية التي ذكرت في الآية؟ وما حكم لبس هذه الزينة للمرأة امام الأجنبي لها؟
3- ما حكم نكاح الزوجة إذا زنا الزوج بامرأة أخرى؟
-عورة المرأة أمام ابن خال البالغ
-عورة المرأة مع ابن أخيها البالغ
-عورة المرأة مع زوج ابنتها
-عورة المرأة مع ابن زوجها الثاني
2- قال تعالى: وَ لاَ يَضْرِ بْنَ بِاَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ. ما المراد بالزينة الخفية التي ذكرت في الآية؟ وما حكم لبس هذه الزينة للمرأة امام الأجنبي لها؟
3- ما حكم نكاح الزوجة إذا زنا الزوج بامرأة أخرى؟
Berikut jawapannya:
1-Had aurat bagi
individu berikut:
a)Aurat perempuan depan
anak pakciknya(sepupu) yang telah baligh:-Sepupu adalah bukan mahram dan mereka
boleh berkahwin.Jadi aurat mereka adalah aurat bukan mahram.Menurut qaul yang rajih
dalam mazhab Syafii, aurat lelaki depan perempuan bukan mahram adalah sekelian
badannya(rujuk kitab Sullamus Sibyan dan Matla’ul Badrain).Manakala aurat
wanita depan lelaki bukan mahram menurut qaul rajih dalam mazhab Syafii adalah
sekelian badannya(rujuk kitab yang sama.Sebab tu di Yaman Selatan semua pakai
niqab.Mereka pegang sungguh dengan pendapat ni).Namun menurut Jumhur,
dikecualikan muka dan tapak tangan.Masing2 ada dalil.
b)Aurat perempuan dengan
anak saudaranya yang baligh:-Anak saudara adalah haram dinikahi selama-lamanya(mahram
muabbad).Maka aurat lelaki adalah antara pusat dan lutut.Manakala aurat wanita
dalam kes ini adalah juga antara pusat dan lutut(rujuk kitab yang sama).
c)Aurat wanita dengan
suami anaknya(menantu la tu):-Menantu adalah mahram(haram dinikahi) dengan
sebab musoharah(perkahwinan).Auratnya sama macam mahram yang lain iaitu sama
macam kes (b).
d)Aurat wanita dengan
anak suaminya yang kedua(yang saya faham, anak tiri la):-kes ni special sikit.Kalau
si ayah berkahwin dengan mana2 wanita dan menyetubuhinya, wanita tersebut
menjadi mahram muabbad kepada anak tirinya.Dan anak tirinya tak boleh kahwin
dengan ibu tiri tersebut walaupun diceraikan ayahnya ataupun ayahnya meninggal
dunia.Jadi auratnya sama seperti (b).Namun jika tidak disetubuhi si ayah, anak
tiri tersebut boleh kahwin dengan “bekas ibu tirinya” jika mahu.Dan auratnya
adalah aurat bukan mahram seperti masalah (a).
2-Ini adalah surah
an-Nur:-ayat 31.Soalan yang ditanya adalah apakah dimaksudkan dengan az-Zinah
al-Khafiyah(perhiasan tersembunyi) dalam ayat ini dan apa hokum memakai
perhiasan tersebut.
Abu as-Suud
mentafsirkan ayat ini:- Janganlah dihentakkan kaki ke bumi dengan memakai
gelang kaki.Ini untuk orang lain mengetahui dia memakai gelang kaki.Perkara ini
menjadikan lelaki cenderung kepada kepada mereka ataupun menimbulkan syak
mereka menggoda lelaki.
Dalam Tafsir Qurtubi:-Sesiapa
yang melakukan sedemikian di kalangan wanita
kerana gembira dengan perhiasannya, ia adalah makruh.Manakala siapa yang
melakukan dengan niat tabarruj dan menggoda lelaki maka perbuatan tersebut
haram lagi tercela.Demikian juga lelaki yang menghentakkan kasut ke tanah
dengan tujuan ujub maka ia juga haram kerana ujub adalah dosa besar.(rujuk
al-Futuhat al-Ilahiyah hasyiah Tafsir Jalalain)
3-Apa hukum pernikahan
bagi seorang isteri apabila suami berzina dengan perempuan yang lain? –(itu
yang saya faham dari soalannya).
Jawabnya:-Pernikahan
antara suami isteri tidak terbatal melainkan 3 perkara:-iaitu suami jatuhkan
talak, isteri tebus talak atau fasakh dari kodhi@hakim(tolak mati lain
cerita).Jadi dalam kes ini, suami berzina dengan perempuan lain.Perbuatan
tersebut jelas merupakan dosa besar.Namun perceraian tidak berlaku melainkan 3
perkara tersebut.Wallahu A’lam.
Rujukan utama:-
1)Sullamus Sibyan karya
al-Allamah Hj Chik b Ahmad al-Qedahi
2)al-Futuhat
al-Ilahiyah hasyiah Tafsir Jalalain susunan Syeikh Sulaiman b Umar asy-Syafii.
3)Al-Iqna’ karya Syeikh
Khatib asy-Syarbini
p/s:untuk makluman, saya hanya tumpukan kepada mazhab Syafii saja.Kalau nak cari pendapat ulaam mazhab lain boleh rujuk kitab2 seperti Fiqhul Wadih dan Fiqh ala Mazahibil Arba'ah.
Nukilan:
Mohd Amir Md Azmi,
Alor Setar pukul 7.20 pm
Comments