Kemuliaan Diri dan Nasab Nabi SAW
Daripada Maisara
adh-Dhabbiy katanya aku bertanya “Ya Rasulallah, bilakah tuan menjadi seorang
Nabi?” Sabda Baginda: Ketika Adam antara ruh dan jasad.” Daripada Suhail bin
Soleh al-Hamdaniy katanya; Aku bertanya Abu Jaafar Muhammad bin Ali:
“Bagaimanakah Nabi Muhammad SAW mendahului para Nabi sedangkan Baginda Nabi
terakhir yang diutuskan? Katanya: “Sesungguhnya Allah Taala ketika mengambil
perjanjian anak Adam “Alastu Birabbikum” (Bukankah Aku Tuhan kamu?) adalah Nabi
Muhammad SAW yang pertama menyaksikan “Balaa” (Bahkan). Oleh kerana itu Nabi
Muhammad SAW mendahului para Nabi sekalipun yang terakhir diutuskan.
Diriwayatkan daripada
Sayyidina Ali bin Abu Talib k.w bahawasanya tidaklah Allah mengutuskan Nabi
sejak Adam a.s kecuali diambil daripadanya perjanjian tentang Nabi Muhammad
SAW; Sekiranya Baginda diutuskan dan para Nabi masih hidup mestilah beriman
kepadanya dan membantunya.Perjanjian ini juga diambil ke atas kaum setiap Nabi.
Hal ini juga diriwayatkan juga oleh Ibnu Abbas.Perkara ini diisyaratkan dalam
surah Aali Imran ayat 81 yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) ketika
Allah mengambil perjanjian dari para Nabi: Sesungguhnya apa saja yang Aku
berikan kepadamu berupa al-Kitab dan al-Hikmah, kemudian datang kepadamu seorang Rasul yang membenarkan
apa yang ada padamu, nescaya kamu akan bersungguh2 beriman kepadanya dan
menolongnya. Allah berfirman:- Apakah kamu mengakui dan menerima perjanjianKu
terhadap yang demikian itu? Mereka menjawab: Kami mengakuinya. Allah berfirman:
Kalau begitu, saksikanlah (wahai para Nabi) dan Aku menjadi saksi (pula)
bersama kamu.”
Kata Syeikh Taqiyuddin
as-Subki dalam mentafsirkan ayat ini bahawa tidak tersembunyi lagi dalam
mentakzimkan kedudukan Baginda yang tinggi. Di samping itu, jika ditakdirkan
Nabi SAW diutuskan pada zaman mereka maka Baginda juga diutuskan kepada mereka.
Dengan itu Nubuwah dan Risalah Baginda adalah umum untuk sekelian makhluk
semenjak zaman Nabi Adam a.s hingga ke hari kiamat. Maka seluruh Nabi dan umat
mereka sekeliannya termasuk dalam umat Baginda SAW. Maka sabda Baginda SAW yang
bermaksud: “Aku diutuskan kepada seluruh manusia” tidak tertentu bagi manusia
pada zamannya SAW hingga hari kiamat, bahkan termasuk mereka yang hidup sebelum
zamannya. Dengan ini nyatalah makna sabda Baginda SAW: “Aku telah jadi Nabi
sedangkan Adam antara ruh dan jasad.”
Apabila diketahui
demikian maka Nabi SAW adalah Nabi kepada sekelian Nabi. Kerana itulah zahir
perkara ini di akhirat di mana seluruh Nabi bernaung di bawah panjinya.
Demikian juga di dunia pada malam Isra’ kesemua Nabi bersolat berimamkan
Baginda SAW. Jika ditakdirkan Nabi SAW datang pada zaman Nabi Adam, Nuh,
Ibrahim, Musa dan Isa Solawatullahi wa salamuhu alaihim, wajib ke atas mereka
dan umat2 mereka beriman dengannya dan membantunya. Dan dengan demikianlah
perjanjian yang Allah ambil atas mereka.
Diriwayatkan bahawa
ketika Allah Taala menciptakan Adam a.s Allah mengilhamkan kepadanya untuk
berkata: “Ya Tuhan, kenapakah Kau menggelarkan diriku Abu Muhammad? Allah
berfirman: “Ya Adam, dongakkan kepalamu. Maka Adam a.s mendongakkan kepalanya
lalu baginda melihat Nur Muhammad SAW di atas arasy maka kata Adam a.s: “Ya
Tuhan, apakah Nur (cahaya) ini? Allah berfirman: “Ini adalah Nur Nabi daripada
zuriatmu. Namanya di langit ialah Ahmad dan di bumi Muhammad. Jika tidak
kerananya tidaklah Aku menciptakanmu dan tidaklah Aku menciptakan langit dan
bumi.”
Daripada Sayyidina Umar
b al-Khattab r.a katanya telah bersabda Rasulullah SAW: “Ketika Adam melakukan
kesilapan baginda berkata Ya Tuhan, aku pohon kepadaMu dengan haq Muhammad moga
Kau ampunkan diriku. Maka Allah berfirman: “Ya Adam, bagaimana kau kenal
Muhammad sedangkan Aku belum menciptanya lagi? Sembah Adam: “Kerana Engkau Ya
Tuhan ketika Kau menciptakanku dan meniupkan ruh aku mendongak kepalaku maka
aku lihat di atas arasy tertulis “LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADUN RASULULLAH” maka
aku tahu bahawasanya Kau tidak tambahkan di samping namaMu kecuali makhluk yang
paling Kau kasihi. Maka Allah berfirman: “Kau benar Ya Adam. Sesungguhnya
beliau adalah makhluk yang paling Kukasihi. Dan jika kau pinta kepadaKu dengan
haqnya maka sesungguhnya Aku telah ampunkan bagimu. Kalaulah bukan dengan
Muhammad tidaklah Aku ciptakan kau. Dan dia adalah Nabi yang terakhir daripada
zuriatmu.”
Siti Hawa telah
melahirkan 40 orang anak yakni 20 pasang kembar. Manakala beliau melahirkan
Nabi Syits a.s seorang sahaja sebagai memuliakan Sayyidina Muhammad SAW. Ini
kerana Nur Baginda SAW berpindah daripada Nabi Adam a.s kepada Nabi Syits a.s.
Sebelum kewafatannya beliau mewasiatkan kepada anaknya. Kemudian Syits a.s
mewasiatkan kepada anaknya dengan wasiat Nabi Adam a.s agar tidak meletakkan
Nur Muhammad kecuali kepada wanita2 yang suci. Wasiat ini sentiasa
diperturunkan daripada kurun ke kurun sehinggalah Allah meletakkan Nur Muhammad
kepada Abd Muttalib dan anaknya Abdullah. Dan Allah mensucikan nasab yang mulia
ini daripada perbuatan zina jahiliyah sepertimana yang warid daripada hadis2
Nabawiyah. Kata Ibnu Abbas r.a; bersabda Rasulullah SAW: “Tiadalah aku
dilahirkan daripada zina jahiliyah walaupun sedikit. Tiadalah aku lahir
melainkan dengan nikah Islam.”
Hisyam b Muhammad
al-Kalby meriwayatkan daripada bapanya, katanya aku tulis bagi Nabi SAW 500
orang ibu. Maka tiadalah aku dapati pada diri mereka perbuatan zina dan tidak
juga aku dapati pada mereka sesuatu daripada perkara jahiliyah. Daripada
Sayyidina Ali Karramallahu wajhah bahawasanya Nabi SAW bersabda: “Aku
dilahirkan daripada nikah. Dan tidak pernah aku dilahirkan daripada zina sejak
Nabi Adam a.s hinggalah aku dilahirkan daripada ayah dan ibuku. Dan tidak
pernah menimpaku daripada sesuatu zina ahli jahiliyah.”
Diterjemah dan diolah
oleh Ibnu Azmi asy-Syafii daripada kitab al-Anwarul Muhammadiyyah minal
Mawahibal Ladunniyyah nukilan al-Qadhi asy-Syeikh Yusuf Ismail an-Nabhani.
Comments