Kelebihan Surah al-Mulk



عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهُ قَالَ: " إِنَّ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ، ثَلَاثُونَ آيَةً، شَفَعَتْ لِرَجُلٍ حَتَّى غُفِرَ لَهُ، وَهِيَ: {تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ} – رواه أحمد وابن حبان والترمذي وقال حديث حسن

Ertinya: Hazrat Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Ada satu surah dalam al-Quran yang terdiri daripada 30 ayat yang akan memberi syafaat kepada seseorang (pembacanya), sehinggalah dia diampunkan. Surah itu adalah surah Tabarak al-Lazi.” (HR Ahmad, Ibnu Hibban dan Tirmizi)

Keterangan

Tentang surah Tabarak al-Lazi juga ada satu Riwayat yang menyatakan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda, “Hatiku menghendaki supaya surah ini berada dalam setiap hati orang yang beriman.”

Mengikut satu hadis lagi, seseorang yang membaca surah Tabarak al-Lazi dan Alif Lam Mim Sajdah antara solat Maghrib dan Isyak adalah seperti seseorang yang beribadat sepanjang malam Lailatul Qadar. Diceritakan juga bahawa jika seseorang membaca kedua-dua surah ini, 70 pahala akan ditulis untuknya, 70 dosa akan dijauhkan daripadanya. Mengikut Riwayat yang lain, jika seseorang itu membaca dua surah ini, ditulis untuknya pahala yang menyamai pahala ibadat pada malam Lailatul Qadar. (Ini juga telah disebutkan dalam kitab Mazohirul-Haq.)

Imam Tirmizi r.h. meriwayatkan daripada Hazrat Abdullah bin Abbas r.a,

قَالَ: ضَرَبَ بَعْضُ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خِبَاءَهُ عَلَى قَبْرٍ وَهُوَ لاَ يَحْسِبُ أَنَّهُ قَبْرٌ، فَإِذَا فِيهِ إِنْسَانٌ يَقْرَأُ سُورَةَ تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ حَتَّى خَتَمَهَا، فَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ إِنِّي ضَرَبْتُ خِبَائِي عَلَى قَبْرٍ وَأَنَا لاَ أَحْسِبُ أَنَّهُ قَبْرٌ، فَإِذَا فِيهِ إِنْسَانٌ يَقْرَأُ سُورَةَ تَبَارَكَ الْمُلْكِ حَتَّى خَتَمَهَا. فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هِيَ الْمَانِعَةُ، هِيَ الْمُنْجِيَةُ، تُنْجِيهِ مِنْ عَذَابِ القَبْرِ.

Ertinya: “Sekumpulan sahabat telah mendirikan khemah di suatu tempat tanpa mengetahui bahawa di situ terdapat sebuah kubur. Tiba-tiba mereka yang mendirikan khemah itu mendengar seseorang sedang membaca surah Tabarak al-Lazi. Mereka datang dan menceritakan peristiwa itu kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Baginda صلى الله عليه وسلم menerangkan bahawa surah ini akan menjaga pembaca daripada azab Allah Taala dan menjamin keselamatan.”

Hazrat Jabir r.a. meriwayatkan:

كَانَ النَّبِيَّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- لَا يَنَامُ حَتَّى يَقْرَأَ: {الم، تَنْزِيلُ} السَّجْدَةَ، وَ {تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْك} .

Ertinya: “Bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم tidak akan pergi tidur sebelum membaca surah Alif Lam Mim Sajadah dan Tabarak al-Lazi.”

Hazrat Khalid bin Ma’adan r.a berkata bahawa satu Riwayat telah sampai kepadanya yang mengatakan bahawa ada seorang pendosa besar yang selalu membaca surah Al-Sajdah. Dia tidak pernah membaca surah lain. Surah itu telah mengembangkan sayapnya ke atas orang itu dan memohon kepada Allah Taala, Wahai Tuhanku, orang ini kerap kali membaca daku.” Syafaat daripada surah ini diterima oleh Allah Taala, maka kerana itu diperintahkan supaya setiap dosanya digantikan dengan pahala.

Hazrat Khalid bin Ma’adan juga telah meriwayatkan bahawa, “Surah ini akan merayu bagi pihak pembacanya dalam kubur dan berkata, “Ya Allah, jika aku ini berada dalam kitab-Mu, maka terimalah syafaatku. Jika tidak, hapuskanlah Sahaja daku daripada kitab-Mu.” Surah ini akan muncul dalam bentuk seekor burung, mengembangkan sayapnya ke atas mayat itu dan melindungi mayat itu daripada seksaan kubur. Hazrat Khalid bin Ma’adan juga berkata bahawa semua kelebihan di atas adalah juga untuk surah Tabarak al-Lazi. Hazrat Khalid bin Ma’adan r.a. sendiri tidak akan pergi tidur sehinggalah beliau selesai membaca dua surah ini. Hazrat Taus r.h. berkata, “Kedua-dua surah ini mendatangkan 60 ganjaran yang melebihi setiap surah lain dalam Al-Quran.”

Seksaan dalam kubur bukanlah suatu perkara yang ringan. Setelah meninggal dunia, kubur ialah perhentian pertama yang seseorang itu mesti lalui. Apabila Hazrat Uthman r.a. berdiri di atas sebuah kubur, beliau akan menangis dengan hebatnya sehingga janggut beliau dibasahi air mata. Seseorang telah bertanya, “Tuan tidak menangis sebegitu rupa jika disebut tentang syurga atau neraka sebagaimana tuan menangis ketika berada di kubur.” Beliau menjawab, “Saya telah mendengar daripada Rasulullah صلى الله عليه وسلم bahawa kuburlah tempat persinggahan pertama menuju ke akhirat. Sesiapa terselamat daripada azab kubur, peristiwa-peristiwa selanjutnya akan mudah baginya. Sesiapa yang tidak selamat daripada azab kubur, ujian-ujian yang akan datang lebih sukar lagi. Saya juga mendengar bahawa tidak ada satu keadaan pun yang lebih menggerunkan daripada keadaan yang ada dalam kubur.” (Jami’ul Fawaid)

اللهم احفظنا منه بفضلك ومنك

Ertinya: “Ya Allah, peliharalah kami daripada keadaan tersebut dengan kurniaan dan anugerah-Mu.”

Rujukan: Fadhilat Amal susunan Syeikhul Hadis Maulana Muhammad Zakaria al-Kandahlawi.

Comments

Popular posts from this blog

Biografi Ringkas Imam an-Nawawi رحمه الله

Makrifah Tauhid Bagi Jazam

Aurat Lelaki Ketika Solat