Virus Takfiri Di Kalangan Sesetengah Haraki
Kata Imam Syahid Hassan alBanna: “Kita tidak mengkafirkan seorang Muslim berdasarkan pendapat atau maksiat yang dilakukannya sedangkan beliau telah mengucap dua kalimah syahadah dan melakukan tuntutan syahadahnya iaitu dengan melakukan sesuatu yang telah difardukan kepadanya, kecualilah beliau berikrar dan mengakui kekufurannya, atau beliau mengingkari perkara yang diketahui secara pasti dalam agama, atau beliau mendustakan lafaz dan pengertian Al-Quran yang terang dan jelas, atau beliau menafsirkan Al-Quran dengan penafsiran yang tidak sesuai dengan aliran bahasa Arab atau beliau melakukan perbuatan yang tidak dapat ditafsirkan dengan tafsiran selain dari kekufuran.”
Dalam PRU ke-15, ada seorang
penceramah PAS mengatakan yang membawa maksud “Siapa yang mengundi selain PN
(PAS di dalamnya), masuk neraka”. Pemimpin PAS perlu siasat ucapan sebegini
adakah kerana kesan Takfir kepada mereka yang tidak sehaluan.
Saya yakin ramai di
kalangan pemimpin PAS tidak bersetuju dengan gejala kafir mengkafir sesame Muslim
sebagaimana kata Nik Abduh: “Sebagaimana saya benci PAS mengkafirkan sesama
muslim, saya juga benci PAS dituduh suka mengkafirkan sesama muslim.
Sebagaimana saya benci begitu, saya juga cukup sedar bahawa jemaah lain juga
memiliki perasaan yang sama.
Mereka benci mengkafirkan
orang lain dan mereka juga benci dituduh suka mengkafirkan orang lain. Saya
yakin bahawa jemaah saya dan jemaah lain berusaha memadamkan budaya takfir yang
memecahbelahkan umat Islam yang paling dimurkai Allah ini.” – Nik Abduh, - 14 Nov
2016 https://www.malaysiakini.com/news/362746
Pada tahun 1963 timbul
budaya tidak sihat, iaitu ada beberapa umat Islam yang mengkafirkan sesama
muslim yang berpunca daripada isu politik di tanah air. Ini membuat Mufti
Negeri Terengganu Kesepuluh; Sayyid Yusuf bin Ali Az-Zawawi mengeluarkan fatwa
berkenaan tuduhan kafir-mengkafir.
Beliau memetik hadis Nabi
Muhammad SAW yang bersabda: Barang siapa menuduh fasik atau kafir terhadap
seseorang lain adalah dia sendiri yang akan menjadi fasik atau kafir jika
tuduhan itu tidak benar. (Riwayat al-Bukhari).
Beliau bertegas bahawa
orang yang tertuduh dengan kekufuran tersebut, tidaklah ia jadi kafir atau
apa-apa tuntutan syarak berkenaan murtad selagi tidak dihukum kafir oleh Hakim
Syarie. Ini jelas bahawa urusan kafir mengkafir adalah perbuatan dosa yang
wajib pelakunya untuk bertauabat, serta yang dituduh tidak boleh dianggap kufur
melainkan ia sudah dibicara di Mahkamah Syariah.
Perkara yang ditegaskan
oleh mantan Mufti Terengganu itu sangat penting kerana urusan iman adalah
berkenaan hati yang tiada mengetahuinya melainkan Allah SWT. Maka tuduhan kufur
terhadap seseorang adalah zalim kerana tiada yang mengetahui hati seorang
muslim tersebut apakah ia niat masuk agama selain Islam.
Antara punca berlakunya Takfir di kalangan ahli Gerakan Islam ialah terpengaruh dengan konsep Hakimiyyah yang dipopularkan semula di zaman moden oleh Abul A’la al-Maududi dan Syed Qutub.
Dalam kitab Fi Zilalil
Quran, Sayyid Quţb mengatakan:
"والإسلام منهج للحياة كلها من اتبعه كله فهو مؤمن وفي دين
الله، ومن اتبع غيره ولو في حكم واحد فقد رفض الإيمان واعتدى على أولوهية الله
وخرج من دين الله مهما أعلن أنه يحترم العقيدة وأنه مسلم". اه.
Maknanya: "Islam
adalah sistem hidup semuanya, sesiapa mengikuti semuanya maka dia dikira mukmin
dan berada di dalam agama Allah, dan sesiapa mengikuti selainnya meskipun dalam
satu permasalahan sahaja maka dia telah menolak keimanan dan melampaui
ketuhanan Allah seterusnya dia dikira telah keluar dari agama Allah, meskipun
dia menyatakan bahawa dia memuliakan akidah Islam dan dia mengaku sebagai seorang muslim".
Intaha
Al-Qurtubi berpandangan
semua ayat 44, 45 dan 47 dari surah al-Ma’idah turun kepada orang kafir. Ini
sebagaimana yang sabit dalam hadith al-Bara’ yang diriwayatkan oleh Muslim.
Adapun orang Islam, maka ia tidak menjadi kafir walaupun melakukan dosa besar.
Dikatakan pada ayat tersebut diandaikan; sesiapa yang tidak berhukum dengan
hukum Allah kerana menolak al-Qur’an, dan membantah kata-kata Rasulullah SAW,
maka ia kafir. Ini pendapat yang dikemukakan oleh Ibn ‘Abbas dan Mujahid.
(Lihat Tafsir al-Qurtubi, 3/544)
Menurut Ibn Mas’ud dan
al-Hasan, ayat tersebut turun secara umum ke atas setiap orang yang tidak
berhukum dengan hukum Allah sama ada orang Islam, Yahudi dan golongan kafir
yang lain, yakni disertai dengan iktikad dan mengharuskannya. Adapun mana-mana
orang Islam yang melakukannya tetapi kekal beriktikad akan keharamannya, maka
ia termasuk dalam kalangan orang yang fasiq yang Muslimin. Mereka tertakluk
kepada kehendak Allah SWT sama ada diazab atau diampunkan. (Lihat Tafsir
al-Qurtubi, 3/544) – cetakan Darul Hadis, Cairo tahun 2002 dengan ta’liq guru
kami, Dr Muhammad Ibrahim alHafnawi.
Manakala Imam Abu Ja’far
atTohawi berkata: “Kami tidak menentukan seseorang itu masuk syurga atau
neraka, kami juga tidak menyatakan seseorang itu sebagai orang kafir, musyrik,
atau munafik selama tidak kelihatan secara lahirnya mereka seperti itu, kerana
itu kami menyerahkan urusan hati kepada Allah Ta’ala.” – Aqidah Tohawiyah.
Justeru saya menyarankan
kepada pimpinan PAS dua perkara:
1) Jabatan Tarbiyah
PAS semua peringkat dan Dewan Ulama’ PAS Menyusun tarbiyah yang lebih jitu
untuk memahamkan masyarakat khususnya ahli PAS tentang bahaya virus kafir mengkafir
sesama Muslim. Tinggalkanlah konsep Tauhid Rububiyah Uluhiyah dan konsep
Hakimiyyah yang mengelirukan dan kembalilah kepada Tauhid Sifat 20 mengikut
tradisional pengajian pondok ASWJ.
2) Majlis Syura Ulama’
perlu mengambil tindakan segera di sesetengah Kawasan yang masih membarah virus
kafir-mengkafir sesama Islam di negara kita khususnya sewaktu kempen
pilihanraya demi perpaduan umat Islam. - Mohd Amir b Md Azmi b Hj Md Isa
D
D
D
Comments