Kaum Musyrik Adalah Kaum Yang Sesat


Kaum musyrik adalah kaum yang sesat. Mereka itu adalah orang-orang yang menyeru Tuhan selain Allah Taala, Maha Suci Tuhan dari apa yang mereka serukan itu setinggi-tinggi kesucian, dan mereka ini tergolong kepada beberapa golongan.

Orang musyrik itu ada banyak macamnya; ada yang musyrik, yakni menduakan Tuhan, ada yang atheis, ada yang ingkar dan sebagainya. Mereka semua adalah sesat, dan setengah mereka lebih sesat dari setengah yang lain. Malah ada yang berat kufurnya, banyak bohong dan dustanya, namun tiada satu pun dari antara mereka yang mempunyai hujjah atau alasan sama sekali.

Dalam Quran banyak ayat menerangkan siksa ke atas musyrik. Kalau sudah dikenakan larangan yang keras dan siksa yang berat yang dijanjikan bagi orang menyeru tuhan yang lain di samping Allah, dan menyekutukan yang lain dalam ketuhananNya, padahal dia berikrar dan mengaku keuluhiyahan dan ketuhanan Allah, maka bagaimana berat halnya dan merbahaya akibatnya pula dengan orang yang mengingkari adanya Tuhan di ala mini seperti kaum Mu’aththilah yang mengatakan, bahawa mereka mempunyai tuhan selain dari Allah. Kami menyucikan diri dari dakwaannya dan kedustaannya. Allah telah berfirman:

أولئك كالأنعام بل هم أضل أولئك هم الغافلون – الأعراف: 179

“Mereka itu laksana binatang, malah lebih sesat (dari binatang), mereka itulah orang-orang yang lalai.”

Pada hakikatnya binatang dan segala bentuk hayawan, bahkan tumbuh-tambuhan dan benda-benda yang tidak bernyawa, semuanya mengaku dan menyaksikan ketuhanan dan keesaan Penciptanya dan Yang Menjadikannya. Kiranya dia boleh berbicara, niscaya dia akan melaungkan pengakuannya dan mengungkapkannya dengan lidah yang fasih. Allah Taala berfirman:

تسبح له السموات السبع والأرض ومن فيهن وإن من شيء إلا يسبح بحمده – الإسراء: 44

“Bertasbih kepadaNya semua petala langit yang tujuh, dan begitu pula dengan buminya, dan semua yang berada di dalam kandungannya, dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan kepujian kepadaNya.”

Lantaran kaum Arab itu telah diberikan kuasa untuk memperbezakan, dan dapat mengukur dengan logikanya apa yang tidak kesampaian oleh ummat-ummat yang lain, mereka tiada mengingkari adanya Tuhan Maha Tinggi, bahkan mengakui kewujudanNya. Mereka mempercayai yang Allah itu Pencipta dan Pemberi rezeki kepada segala sesuatu, sebagaimana yang diceritakan Allah di dalam banyak firmanNya. Umpamanya:

ولئن سألتهم من خلقهن ليقولن الله – الزخرف: 87

“Dan sekiranya engkau menanyai mereka, siapa yang menjadikan mereka, niscaya mereka akan mengatakan: Allah!”

Namun mereka menjadikan berhala-berhala yang mereka sembah itu sebagai perantara dengan Allah Taala. Mereka bermaksud beribadat kepadanya supaya mereka mendekatkan diri kepada Allah. Memang kaum musyrik Arab itu telah salah jalan, namun mereka tetap mengakui wujudnya Tuhan Yang Haq yang mereka anggap sebagai Pencipta mereka dan segala sesuatu di ala mini, dan mereka menyembah apa yang disembah dari bermacam-macam berhala hanya sebagai perantara saja dan sebagai pendekatdiri kepada Allah. Mereka tetap kembali kepada Allah ketika menanggung kesusahan, atau untuk menghapuskan bala bencana. Mereka tiada memohon dan meminta sesuatu melainkan kepada Allah semata.

Apabila Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata kepada setengah mereka: Berapa tuhan yang engkau sembah? Jawabnya: Sepuluh! Tanya Baginda lagi: Kepada siapa engkau Kembali jika engkau ditimpa kesusahan? Jawabnya: Kepada Allah! Lalu Baginda berkata kepadanya: Wahai fulan! Peluklah agama Islam, kerana engkau tiada punyai Tuhan selain Allah!

Pernah Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata kepada yang lain, dan Baginda sedang menunjukinya siapa yang sebenarnya Tuhan, katanya: Dialah Tuhan yang jika sesat kenderaanmu, dan engkau sedang berada di bumi yang lapang (yakni di padang pasir yang lebar luas), lalu engkau menyeruNya, niscaya Dia akan mengembalikan kenderaanmu itu kepadamu. Dan jika engkau ditimpa masa kemarau, lalu engkau menyeruNya, niscaya Dia akan menumbuhkan tanamanmu buatmu!

Dan aku tiada terfikir bahawa ada seseorang yang waras akalnya, melainkan dia menghendaki adanya satu Tuhan yang akan disembahnya. Ini memang sesuai dengan kefitrahannya, atau semulajadinya yang dia tercipta di atasnya, jiwanya akan menyaksikan ketuhanan siapa yang menciptakannya. Dalam hal ini, ada yang mencapai jalan kebenaran dalam mengenal sembahannya, dan ada pula yang keliru sehingga mengambil jalan sesat. Dan tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Bijaksana.

Apabila para penghuni gua (Ashabul-Kahfi) diseru untuk menyembah selain Allah, dan untuk mengakui ketuhanan hamba yang mengaku dirinya sebagai Tuhan, mereka terus mengingkarinya dan tidak tunduk kepadanya, disebabkan Allah telah meletakkan cahaya keimanan di dalam hati-hati mereka, dan menjadikan kepercayaannya hanya kepada Tuhan yang benar saja.

Demikian pula halnya dengan ahli sihir Raja Firaun yang terlaknat itu, mereka akhirnya mempercayai dengan Tuhan Yang Esa. Padahal Firaun telah mengumpulkan mereka supaya mereka dapat menolak kebenaran yang dibawa oleh Nabi Musa dan Harun. Apabila mereka tahu dan menyelidiki bahawa perkara yang diajarkan oleh Nabi Musa dan Nabi Harun عليهما السلام itu adalah suatu perkara yang diturunkan dari langit daripada Allah, suatu perkara yang ditolak atau dikalahkan oleh sihir mereka, sehingga tiada siapa pun yang menghalangnya atau mengalahkannya, mereka lalu mengakui kebenaran itu dan menyatakan kalah, kemudian mereka memeluk Islam serta beriman dengan Allah Yang Maha Esa.

Meskipun sesudah itu Firaun mengancam mereka dengan berbagai-bagai siksa dan azab, namun mereka tetap tidak berganjak dari pengakuannya itu, biarpun mereka dipotong tangan dan kaki, disalib di atas palang korma, mereka tetap tidak berundur dari kepercayaan mereka itu.

Kemudian Firaun yang terkutuk itu sedar bahawa dia tidak mampu lagi untuk menahan mereka dari beriman kepada Allah, kendatipun dia telah mengancam mereka dengan berbagai-bagai ancaman, kerana dia tahu bahawa dia tidak punya hujjah atau alasan untuk menghalang mereka, dan kini dia pun tiada berkuasa untuk memesongkan mereka dari kepercayaan itu, lalu dia pun berkata kepada mereka: Berani kamu mempercayai Musa sebelum aku memberi izin kepada kamu?!

Kata-kata Firaun itu benar-benar menunjukkan takabburnya dan cuba hendak menampakkan kekuasaannya yang sudah tiada berguna lagi, sebab dia tiada punya jalan untuk menghalang ribut iman yang dating menyerang hati ahli sihir itu. Sebab iman kepada Allah itu serta tauhid kepadaNya mempunyai kehebatan yang tidak ada orang yang waras fikirannya dapat menahan, atau membatalkan dengan berjidal, kerana perkaranya sudah jelas dan nyata yang diiringi dengan hujjah-hujjah dan dalil-dalil yang logic lagi pasti.

Diolah daripada kitab “Dakwah Yang Sempurna Peringatan Yang Utama” karya Imam Habib Abdullah Haddad, terjemahan Syed Ahmad Semait.   

Comments

Popular posts from this blog

Biografi Ringkas Imam an-Nawawi رحمه الله

Makrifah Tauhid Bagi Jazam

Aurat Lelaki Ketika Solat