Politik Islam Yang Kuharapkan
Politik dan Islam tidak dapat dipisahkan, justeru ia adalah sebahagian
daripada cara hidup manusia. Namun politik yang bagaimana?
Ini yang menjadi persoalan. Sebahagian daripada pejuang Islam sendiri
kabur dengan makna dan kehendak politik sebenarnya. Mereka terikut-ikut
dengan aliran politik barat dan mengharapkan Islam dapat ditegakkan dengan
cara itu. Malah mereka marah jika ada pejuang Islam lain yang tidak
mahu terjebak dengan perangkap musuh-musuh Islam melalui bidang politik
tajaan orang-orang kafir.
Mengapa ini terjadi? Ini disebabkan umat Islam tidak pernah didedahkan
kepada satu bentuk politik yang bersih, kuat dan stratejik.
Kini sudah tiba masanya kita mendedahkan apa itu politik Rasulullah dan
bagaimana matlamat serta perlaksanaannya. Jarang benar ketokohan
Rasulullah SAW ditonjolkan dalam bentuk bagaimana baginda berpolitik
untuk menaikkan Islam di tengah jahiliah. Bagaimana ia memproses
peribadi-peribadi yang dulunya menentang Islam? Ke arah cinta dan
sanggup mati kerana Islam. Jika rahsia ini terserlah, ertinya semakin
cerahlah jalan ke arah mencontohi Rasulullah sebagai ahli politik.
Politik ialah bagaimana hendak mentadbir manusia mengikut jalan
dan matlamat yang telah ditentukan. Politik Islam bercita-cita untuk
mendidik dan membawa manusia supaya mempunyai kesedaran, kefahaman, penghayatan
dan seterusnya dapat menegakkan kalimatullah di seluruh bidang kehidupan.
Ini dibuat melalui saranan, contoh tauladan, memberi pimpinan dan lain-lain
cara yang dibolehkan oleh syariat. Tujuannya agar semua manusia terhindar
daripada Neraka dan dapat masuk ke dalam Syurga.
Jadi, inilah garis politik Rasulullah. Dan di bidang ini tiada
siapa yang dapat menandingi baginda. Rasulullah SAW tidak memimpin
secara politik demokrasi, secara diktator atau pun secara autokrasi.
Dengan kefahaman yang tinggi tentang jiwa, akal, dan perasaan manusia,
Rasulullah SAW telah berjaya memimpin secara fitrah. Maksudnya, Rasulullah
SAW membawa manusia ke jalan yang diyakininya tanpa paksaan dan tekanan.
Ia mampu memindahkan hasrat yang terpendam dilubuk hatinya menjadi hasrat
orang lain. Ertinya politik Rasulullah ialah politik dari hati ke
hati.
Allah berfirman:
"Tiada paksaan dalam agama, sesungguhnya telah nyata kebenaran daripada kesesatan."
"Tiada paksaan dalam agama, sesungguhnya telah nyata kebenaran daripada kesesatan."
Atas dasar ini, Rasulullah SAW berjaya menawan jiwa manusia dan daripada situlah seluruh harta, tenaga dan nyawa pengikut-pengikutnya diserah bulat-bulat untuk Islam.
Di antara fitrah semulajadi manusia ialah mahu pandangannya dihormati
dan dihargai. Rasulullah sedar hakikat ini. Oleh itu apabila
Rasulullah berhadapan dengan ahli ekonomi seperti Abd Rahman bin Auf, yang
minat serta kecenderungannya di bidang perniagaan, beliau memupuk bakat
itu supaya terus subur dan berkembang. Akhirnya Abdul Rahman Bin
Auf pun menjadi pengusaha yang berjaya.
Bila Rasulullah SAW berhadapan dengan pakar di bidang ketenteraan
seperti Khalid Al Walid, maka semangat perwiranya terus disuburkan ke arah
jihad fisabilillah, kebalikan daripada semangat Assobiyah (Nasionalisma).
Bila baginda berhadapan dengan ahli fikir, pakar strateji dan kepala perancang
seperti Umar IbnulKhattab, maka Rasulullah SAW terus mendorong ke arah
bagaimana untuk menggunakan kepakaran itu buat kemenangan dan kejayaan
Islam. Oleh itu setiap individu di kalangan para sahabat akan rasa
dihargai kerana bakat dan kelebihan semulajadinya berperanan dalam perjuangan
Islam. Seorang buruh, petani, peniaga, pentadbir dan semua lapisan masyarakat
telah disusun oleh Rasulullah SAW dalam satu barisan yang mempunyai
kegunaan dan peranan masing-masing. Atas dasar ini, jika ada gerakan Islam
yang menumpukan perhatian mereka kepada golongan 'elit' dan 'intelek' sahaja,
perjuangan mereka sebenarnya telah menyimpang daripada sirah Rasulullah
SAW.!
Mari kita lihat secara dekat bagaimana individu-individu (yang mempunyai
berbagai-bagai kepakaran) itu dapat diubah daripada membina jahiliyah (dengan
kelebihan-kelebihan itu) kepada membina Islam. Sebelum para sahabat diajak
menegakkan Islam melalui bidang masing-masing, Rasulullah terlebih dahulu
menanam iman di dalam jiwa mereka. Agar dengan itu mereka akan menjadi
orang yang cintakan hidup akherat, rindu dengan syurga, gerun dengan neraka
dan kasih sayang sesama Islam. Keadaan daripada penanaman iman dan
tauhid di dalam hati individu-individu itu, maka lahirlah peribadi-peribadi
yang telah berubah wataknya. Dari watak yang bengis dan kejam kepada
kasih sayang dan pemaaf. Daripada seorang yang pembohong, jahil dan
mengutamakan hawa nafsu kepada seorang yang jujur, berilmu dan menegakkan
hukum Allah.
Tegasnya, Rasulullah SAW telah berjaya menukar mereka yang dulunya
menyembah berhala kepada menyembah Allah. Mereka yang dulunya terbiar,
hidup dalam perhambaan dan terasuh dengan jalan yang salah oleh para pemimpin
jahiliyyah kepada satu cara hidup dan perjuangan di mana bakat semulajadi
terus dipupuk dan dibajai.
Daripada penanaman iman ini lahirlah ahli fikir yang agung
sedangkan dahulu ia adalah peminum arak. Lahirlah pentadbir-pentadbir
yang cekap sedangkan dahulunya mereka adalah golongan bawahan yang tertindas.
Individu-individu yang dulunya diperhambakan oleh hawa nafsu kini menjadi
panglima perang yang gigih berperang menentang orang kafir dan menjadi
abid yang sentiasa berzikir. Inilah hasil siasah Rasulullah SAW.
Soalnya sekarang, bagaimana Rasulullah SAW menanam Iman ke dalam
jiwa para sahabat? Bagaimana Rasulullah berjaya menukar watak-watak
jahiliyyah kepada peribadi mukmin sekaligus dapat menggunakan bakat-bakat
mereka untuk Islam? Jawabnya, melalui dakwah dan tarbiah. Untuk
itu Rasulullah SAW datang ke tengah masyarakat dengan menyebarkan ilmu
pengetahuan, memberi tunjukajar yang baik, lunak dan menarik, bijaksana,
berakhlak serta membina model masyarakat yang disarankan melalui amal makrufat
yang memberi menafaat kepada masyarakat.
Dengan ini secara otomatik Islam akan diyakini sebagai cara hidup
yang terbaik untuk mengatur kehidupan manusia. Islam nescaya diterima
sepenuhnya untuk mengatur dan menguruskan harta, perniagaan sawah ladang,
keluarga, kampung halaman, negeri, negara dan dunia seluruhnya.
Apabila Islam diterima untuk mengatur kehidupan maka terbuktilah keindahan dan kegagahannya. Bidang ekonomi ditadbir penuh jujur, cermat, cekap dan mendapat keuntungan yang lumayan . Begitu juga di bidang pertanian, tanaman dan penternakan mendapat hasil yang berkat oleh tangan petani yang beriman. Kampung ditadbir oleh ketua-ketua yang bijaksana sehingga terbinalah kampung seperti mana yang disifatkan oleh Allah Taala di dalam Al Quran:
"Jikalau penduduk-penduduk satu kampung beriman kepada Allah dan bertakwa nescaya sesungguhnya Kami (Allah)akan bukakan ke atas mereka itu keberkatan daripada langit dan bumi."
Apabila Islam diterima untuk mengatur kehidupan maka terbuktilah keindahan dan kegagahannya. Bidang ekonomi ditadbir penuh jujur, cermat, cekap dan mendapat keuntungan yang lumayan . Begitu juga di bidang pertanian, tanaman dan penternakan mendapat hasil yang berkat oleh tangan petani yang beriman. Kampung ditadbir oleh ketua-ketua yang bijaksana sehingga terbinalah kampung seperti mana yang disifatkan oleh Allah Taala di dalam Al Quran:
"Jikalau penduduk-penduduk satu kampung beriman kepada Allah dan bertakwa nescaya sesungguhnya Kami (Allah)akan bukakan ke atas mereka itu keberkatan daripada langit dan bumi."
Begitu juga , Rasulullah SAW berjaya menghasilkan pentadbir-pentadbir
peringkat negara sehingga tertegaklah apa yang difirmankan Allah:
"Negara makmur yang mendapat keampunan Tuhan."
"Negara makmur yang mendapat keampunan Tuhan."
Inilah rahsia politik Rasulullah. Bermula dengan tapak dakwah
dan tarbiah yang menanamkan iman didalam hati sanubari setiap individu,
sehinggalah keyakinan kepada ALlah, rasul dan hari akherat tergambar dalam
sikap dan tindakan. Tahap kedua ialah memupuk bakat dan kelebihan
semulajadi yang ada pada individu-individu yang beriman itu dan mula mengatur
bidang-bidang yang sesuai supaya bakat mereka terus berperanan. Akhirnya
mulalah satu bentuk kehidupan Islam yang menyeluruh dapat dilihat dan dirasakan
oleh masyarakat. Kemudian dengan sendirinya Islam akan diakui sebagai
satu-satunya agama yang mampu mengatur hidup manusia. Ertinya politik Islam
bermula daripada mentadbir diri, keluarga kemudian membina cara hidup Islam
di seluruh aspek kehidupan samada di bidang pertanian, perniagaan,
perubatan, pendidikan dan akhirnya sampailah ke peringkat mengatur negara
dan dunia!
Bentuk politik yang beginilah yang wajib ada dalam gerakan Islam.
Dan siapa yang menolaknya, ertinya ia telah memisahkan agama daripada politik.
Politik tidak boleh difahami secara dangkal mengikut kefahaman setengah-setengah
pihak. Politik bukanlah sekadar mengundi dalam pilihanraya "ala-demokrasi"
Barat, bukan sekadar mendaftar sebagai anggota mana-mana pertubuhan politik
atau sekadar mahu dan bercita-cita untuk menjadi anggota parlimen dan lain-lain
lagi. Jika fahaman-fahaman ini masih berakar umbi dalam kepala kita...ini
bererti kefahaman politik kita masih sekular, masih politik yang terpisah
dari agama yang pada hakikatnya masih jauh daripada politik Rasulullah
SAW.
Comments