Al-Quran dan Sunnah sebagai sumber hukum utama
Kata Imam Hasan
al-Banna dalam usul kedua: “Al-Quran al-Karim dan as-Sunnah yang suci adalah
sumber rujukan bagi semua Muslim untuk mengetahui hokum-hakam di dalam
Islam.Al-Quran difahami selari dengan kaedah Bahasa Arab tanpa memberat2kan dan
membuta tuli dan memahami hadis yang suci bersumberkan periwayat2 yang siqah.”
Imam al-Banna telah
menetapkan sumber pokok untuk memahami al-Quran ialah Bahasa Arab dan makna2
yang jelas dan dalil2 yang dekat.Beliau juga mengingkari perkara yang memberat2
dan melulu dalam memahaminya.Al-Quran al-Karim difahami sejajar dengan kaedah2
bahasa Arab tanpa memberat2kan dan berwenang2.
Maka sesiapa yang ingin
memahami al-Quran adalah dengan memahami Bahasa Arab.Tiada cara lain untuk
memahaminya selain dari cara ini.Sesungguhnya antara petunjuk para sahabat
ialah menjauhi dari terlalu membebankan dalam memahami al-Quran dan mereka
menegah cara sebegini.
Imam al-Banna bukan
sahaja setakat membimbing ke arah sumber yang sahih bagi hokum-hakam bahkan
membimbing ke arah cara yang ideal untuk memahami al-Quran dan as-Sunnah
sehingga tidak mengambil setiap apa yang ia suka dan meninggalkan apa yang ia
tidak suka tanpa dalil.
Imam al-Banna
menjelaskan bahawa sunnah yang suci kefahamannya bersumberkan ahli2 hadis yang
siqah.Mereka adalah di kalangan mereka yang paling mampu memahami kesahihan
hadis dan sebaliknya serta “dilalah”(maksud2) dan maknanya.
Usul
ini menutup pintu dari ahli sesat dan menyeleweng yang mempermainkan aqal
pemikiran manusia.Mereka menipu orang jahil dengan kefahaman aneh yang jauh
dari ruh al-Quran dan maksudnya dan hadis2 yang diada2kan yang tidak wujud
serta penafsiran yang membebankan dan berwewenang.
Hadith merupakan
sumber perundangan yang kedua selepas Al-Quran. Ia merupakan amali apa yang
telah di jelaskan di dalam Al-Quran. Kadangkala ia mentafsirkan ayat,
menjelaskan kekeliruan, memperincikan hukum hakam yang tidak di jelaskan di
dalam mana-mana ruangan kecuali hadith. Inilah yang kita nyatakan seseorang
yang mendakwa beliau hanya cukup beriman dengan Al-Quran adalah sesat. Ini
kerana beliau meninggalkan sumber perundangan Islam yang kedua iaitu hadith.
Peranan hadith
terhadap Al-Quran boleh kita simpulkan secara ringkas seperti berikut ;
Peranan Pertama:
MENJADI PENGUAT HUJJAH PERKARA YANG TELAH DI JELASKAN DI DALAM ALQURAN
MENJADI PENGUAT HUJJAH PERKARA YANG TELAH DI JELASKAN DI DALAM ALQURAN
Ini seperti yang
kita maklum bahawa beberapa perkara yang dijelaskan oleh Al-Quran seperti
solat, zakat, puasa dan haji.
Contoh hadith :
بني الإسلام على خمس شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا
رسول الله وإقام الصلاة وإيتاء الزكاة والحج وصوم رمضان
Islam itu di bina atas
5 dasar utama iaitu shahadah, mendirikan solat, menunaikan zakat, haji dan
puasa ramadhan [Riwayat alBukhari]
Hadith di atas
penguat ayat AlQuran iaitu :
وأقيموا الصلاة وآتوا الزكاة
“Dirikanlah solat dan tunaikan zakat” [Surah AlBaqarah ayat 83]
Peranan Kedua :
MENJELASKAN DENGAN PERINCI PERKARA YANG TERDAPAT DI DALAM ALQURAN
MENJELASKAN DENGAN PERINCI PERKARA YANG TERDAPAT DI DALAM ALQURAN
Peranan kedua ini
di bahagikan kepada beberapa perkara :
a) Menjelaskan
perkara yang umum
Contohnya ialah Allah menyuruh hambaNya bersolat di dalam AlQuran tanpa di terangkan waktu solat, rukun-rukun, rakaat dan sebagainya.
Contohnya ialah Allah menyuruh hambaNya bersolat di dalam AlQuran tanpa di terangkan waktu solat, rukun-rukun, rakaat dan sebagainya.
Maka hadith
menerangkan dengan perinci cara perlakuan solat, rukun, hukum hakam dan
sebagainya. Antaranya hadith baginda mengajar sahabatnya bersolat di dalam
hadith :
صلوا كما رأيتموني أصلي
“solatlah kamu sepertimana kamu lihat aku bersolat” [Riwayat alBukhari]
Begitulah jua di
dalam tajuk zakat, haji, pernikahan, muamalat, jenayah dan sebagainya yang umum
di dalam AlQuran dan di jelaskan di dalam hadith.
b) Menyelesaikan
permasalahan dan kekeliruan
Di dalam ayat
AlQuran ada ayat seperti :
الذين آمنوا ولم يلبسوا إيمانهم بظلم
Orang-orang yang
beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik),
mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang
mendapat hidayah petunjuk. [Surah AlAn'am ayat 82]
Maka, para sahabat
mula bersusah hati dengan mengatakan “manakah dari kalangan kami yang tidak
pernah melakukan kezaliman”. Maka jawab Rasulullah “Bukannya begitu, tidakkah
kamu mendengar nasihat Luqman iaitu
“Dan (ingatlah)
ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:”
Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu
yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang
besar“.[Luqman ayat 13]“
Maka fahamlah para
sahabat bahawa kezaliman yang di maksudkan di dalam ayat tersebut bukan umum
perkataan zalim malah membawa maksud yang dijelaskan oleh Rasulullah sebagai
MELAKUKAN SYIRIK KEPADA ALLAH TAALA.
Dua jenis di atas
adalah menunjukkan hadith itu penguat dan penjelas kepada AlQuran tanpa khilaf
oleh mana-mana ulama.
Peranan Ketiga:
PERKARA TAMBAHAN DI DALAM AL-QURAN
PERKARA TAMBAHAN DI DALAM AL-QURAN
Ada sebahagian
perkara yang tidak di bincangkan di dalam Al-Quran, ada yang di haramkan oleh
Al-Quran yang tidak di jelaskan dengan perinci akan keharamannya.
Antaranya
pengharaman berkahwin dengan mengumpulkan dalam satu masa perempuan bersama dan
makciknya sebelah lelaki dan perempuan bersama makcik sebelah perempuan,
pengharaman memakan binatang yang mempunyai taring dan sebagainya lagi.Perkara
tersebut dijelaskan di dalam hadith. Maka, kita sebagai seorang muslim
hendaklah taat kepada seruan Rasulullah kerana ia berkaitan dengan ketaatan
kepada Allah jua seperti Firman Allah :
“Sesiapa yang taat
kepada Rasulullah, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah; dan sesiapa
yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita wahai Muhammad),
kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka
dari melakukan kesalahan).” [Surah AnNisa ayat 80]
Dengan ini,
jelaslah kepada kita peranan hadith terhadap Al-Quran. Logiknya, tidak mungkin
kita mampu memahami Al-Quran jika kita tinggalkan hadith.
Mana-mana seruan
yang membawa fahaman Al-Quran (seperti golongan Quraniyyun) tanpa menggunakan
hadith ternyata adalah seruan yang batil dan inilah yang menyebabkan pemahaman
terdapat perkara-perkara islam tidak dapat di fahami dengan baik dan tersasar
dari jalan yang benar.
Comments