Perihal Melihat Allah Taala
Kata Syeikh Ibrahim al-Laqqani:
ومنه أن ينظر
بالأبصار***لكن بلا كيف ولا انحصار
للمؤمنين إذ
بجائز علقت***هذا وللمختار دنيا ثبتت
Maksud:
Dan setengah daripada Jaiz(harus) kepada Allah Taala pada hukum akal dan wajib
percaya pada syarak bahawa melihat akan Allah Taala dengan mata kepala dalam
akhirat.Tetapi tiada dengan kaifiat yang baharu dan tiada inhisor(yakni
dihinggakan).Bagi segala orang yang mukmin, kerana dalilnya itu barang suatu
yang Jaiz lagi dita’liqkan ia dengan barang suatu yang mumkin maka Imkan ia wujudnya
pada hukum dan wajib tentu adanya ia pada dalil syarak yang wajib percaya ia
dengan dia.Maka yakinlah hatimu dengan perkataan itu.Dan bagi Nabi kita
Muhammad SAW itu telah hasil rukyah(memandang) kepada zat Allah Taala dalam
mikraj Baginda ke langit.
Yakni
rukyah kepada zat Allah Taala segala orang mukmin lelaki, wanita, kecil atau
besar dan rukyah pula pula sekelian malaikat dan jin.Ada di kalangan ahli
syurga dapat melihat Allah setiap kali Jumaat dan Hari Raya.Golongan tertentu
yang khusus dapat melihat setiap hari pagi dan petang.Ada di kalangan mereka
sentiasa dalam syuhud melihat Zat Allah.Kata Abu Yazid al-Bustomi: “Sesungguhnya
bagi Allah ada golongan khusus di kalangan hambaNya yang apabila mereka
terhijab di syurga daripada rukyah walau satu saat sudah tentu mereka melolong
kesakitan kepada syurga dan nikmatnya sebagaimana melolongnya ahli neraka
daripada neraka dan azabnya.”
Dan
adapun orang yang kafir dan orang yang munafiq itu maka tiada rukyah sekali2
dengan ittifaq kata jumhur ulamak r.anhum.
Dan
adapun tempat rukyah itu maka iaitu dalam syurga dengan ittifaq kata jumhur
ulamak Ahlul Islam.Dan adapun rukyah dalam padang mahsyar itu maka iaitu
berkhilaf2 ulamak dan adapun qaul yang rajih itu rukyah pula dalamnya.
Dan
adapun rukyah dalam dunia maka iaitu tiada sah ia melainkan khusus pada Nabi
Muhammad SAW ketika malam mikraj Baginda ke langit.Dan jikalau Nabi atau Rasul
atau Malaikat sekalipun dan barang siapa mendakwa rukyah itu bagi lain Nabi
Muhammad SAW dalam dunia halnya jaga maka iaitu sesat dengan ittifaq segala
masyaikh.Dan kata Syeikh Kawasyi dan Mahdi maka iaitu menjadi kufur dengan
dakwanya itu.
Dan
adapun rukyah bagi segala wali Allah Taala maka iaitu tiada sah pula atas kata
Imam Asy’ari yang rajih dan harus rukyah bagi hak orang yang tidur kerana
bahawasanya syaitan itu tiada harus bermisal(menyerupai) ia seperti zat Allah
Taala.Dan adapun segala haiwan dan jamadat maka tiada sekali2 rukyah.
Dihikayatkan
bahawa Imam Ahmad melihat Allah Taala dalam mimpi sebanyak 99 kali.Lalu Imam
Ahmad berkata: “Demi keagunganNya, jika aku melihatNya sempurna ke-100 akan
kutanya Dia.Maka beliau melihatNya lalu Imam Ahmad bertanya: Wahai Tuhanku! Apa
yang terlebih afdhal ibadat yang menghampirkan dengan dia oleh orang yang
menuntut hampir kepadaMu?Firman Allah Taala: Iaitu dengan membaca kalamKu yakni
membaca al-Quran wahai Ahmad.Maka aku berkata pula: Wahai Tuhanku!Sama ada
dengan faham atau dengan tiada faham?Maka firmanNya: Sama ada dengan faham atau
dengan tiada faham".
Dan
adapun rukyah kepada sifat Allah Taala yang bangsa zati yakni sifat Ma’ani dan
sifat Ma’nawiyah maka kata Syeikh Saad r.a tiada dalil yang menegahkan atas
demikian itu kerana bahawasanya tiap2 barang yang suatu yang maujud itu maka
iaitu sah rukyah kepadanya.
(Syahdan)
– Dalil yang mengesahkan rukyah kepada zat Allah Taala itu beberapa dalil
aqliyah dan dalil nas kitab dan ijmak sahabat r.anhum.Dan mengingkari segala
orang hukamak daripada orang yang Muktazilah wujud rukyah kepada zat Allah
Taala dalam akhirat istimewa dalam dunia dalam haq Nabi kita Muhammad SAW.Dan
kata jumhur ulamak Malikiyah; maka iaitu menjadi kufur orang yang mengingkari
akan rukyah.Antara dalilnya adalah firman Allah Taala:
وجوه يومئذ ناضرة
* إلى ربها ناظرة – القيامة: 22
Berkata
Imam Syafii r.a: “Demi Allah, sekiranya Muhammad bin Idris tidak yakin bahawa
beliau akan melihat Tuhannya di akhirat, nescaya tidaklah disembahNya di dunia”
Dan
rukyah kepada Allah Taala itu tiada khusus ia bagi umat Nabi Muhammad SAW
tetapi rukyah umum segala umat yang dahulu.Istimewa Nabi dan RasulNya حامدا مصليا على
حبيبه محمد صلى الله عليه وسلم آمين
Comments