Hukum Mengadakan Kenduri Arwah dan Tahlil
Dan tersebut dalam
beberapa kitab ulama yang dahulu mazhab Syafii iaitu kitab Iqna’ dan kitab
Syarqawi dan kitab I’anatut Tolibin dan kitab Kasyful Litsam dan fatwa2 Mufti2
yang dahulu iaitu Mufti mazhab Syafii dan Mufti mazhab Hanafi dan Mufti mazhab
Maliki dan Mufti mazhab Hanbali telah berfatwa mereka itu dengan kata: MAKRUH
ahli mayat buat kenduri panggil orang berhimpun makan kenduri pada hari matinya
dan pada hari2 yang kemudian daripada hari matinya.Mereka mengambil dalilnya
dengan hadis yang diriwayat oleh Imam Ahmad dan Ibnu Majah.
Maka kita harap akan
Allah mudah2an jika orang yang pergi makan kenduri itu baca ayat2 Quran dan
zikrullah dan berdoa niat hadiah pahalanya.Maka diharap dapat manfaat sampai
PAHALA bacaan mereka itu kepada mayat, bukan PAHALA kenduri kerana kenduri itu
MAKRUH.
Maka difaham MAKRUH itu
buat kenduri sebab kematian.Adapun jika buat kenduri sebab yang lain seperti
kenduri berkahwin atau dapat nikmat atau lainnya maka diharap dapat pahalanya,
dan jika diniat hadiah pahalanya kepada mayat maka diharap sampai pahalanya
kepada mayat.
Dan dinaqal daripada
Syeikh Ibnu Hajar: Jika dibuat kenduri sebab kematian kerana hendak melepas
daripada orang cerca atau mengumpat, maka dapat pahalanya buat kenduri itu
kerana mengumpat itu berdosa, dan kita tolong melepas daripada dosanya dengan
tiada buat yang haram itu dapat pahalanya.Inilah jika dibuat kenduri itu tiada
termasuk harta anak yatim.Adapun jika kita buat kenduri itu masuk harta anak
yatim walaupun kenduri kahwin dan lain2nya maka iaitu haram.
Adapun kaum
muda(wahabi) mereka kata: Buat kenduri kematian itu haram semata2 dan haram
orang yang kena panggil itu pergi makannya.Inilah fahaman kaum muda(tak boleh
pakai).
Rujukan utama: Sullamus
Sibyan susunan al-Allamah al-Haj Chik bin Ahmad al-Qadahi
Comments